Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Nyordslistan – Vilka ord överlever?

Syfte

Undersöka nyorden och se vilka från förr som fortfarande är i bruk. Fundera på varför de fortfarande fyller en (viktig) funktion.

Läraren reflekterar

Nyordslistan engagerar alltid. Det är intressant att fundera på vilka ord som har överlevt och gissa vilka som kommer att klara sig. När vi hade gjort denna aktivitet gick vi vidare med Nyordslistan – Vad säger orden om året?

Metod

Vi började med att blicka tillbaka på de tre senaste årens nyordslistor. Vi konstaterade att vissa ord har väldigt kort (och intensiv) livslängd och att det inte är så många som används längre. Vi pratade om varför de har försvunnit. Vi samlade ihop orden som fortfarande används och pratade om varför de finns kvar. Här är orden från 2021:

Jag lät eleverna samtala med varandra om några av ordets nyord, till exempel ankkurva, avokadoskanner, barntorped, coolcation, demure, dubbelklubb, grön gumma, soft girl, terian och tryckarlägenhet. De fick gissa vad orden betyder.

Därefter fick eleverna var sitt exemplar av listan. Eleverna läste orden och förklaringarna, en sida i taget, och funderade på om de skulle överleva 2025. Eleverna noterade (J)A eller (N)EJ vid sidan av varje ord. De jämförde sina svar och argumenterade för sin sak när de var oense.

Till sist samlade jag in elevernas röster, ett ord i taget, med handuppräckning. Några av orden som fick flest röster och därmed ansågs ha störst chans att finnas kvar blev: avokadoskanner, barntorped och grisch.

Som en bonus röstades klassens favoritord fram och denna gång blev det swiftiepappa.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Centralt innehåll*

Språkbruk och språkförändring genom tiderna, till exempel vilka språk som påverkat svenskan historiskt och i nutid.

Betygskriterier*

Eleven kan samtala om och diskutera varierade ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy