Årskurs 7-9
Bild
Musikillustration tema kärlek
Syfte med uppgiften
Tanken är att eleverna ska tolka låttexter som innehåller ordet kärlek eller älska på svenska eller engelska och därefter illustrera en bild som passar till låtens titel eller en utvald vers i låttexten. Texten ska även skrivas i kalligrafi. Syftet är att eleverna ska få erfarenhet av visuell kultur, utveckla kunskaper hur bilder skapas och framställs samt utveckla sin kreativitet och intresse för att skapa. Tanken är även att eleverna lär sig att använda olika material och att de ges möjlighet att utveckla egna idéer.
Läraren reflekterar om valet av låttexterna
Eleverna tycker att det är roligt, ganska fritt och utvecklande. De flesta kommer snabbt igång med sina idéer. Det var en bra idé att låta eleverna lämna in sina idéskisser tillsammans med sina låttexter och namnet på artisterna i Google Classroom så att jag kunde lyssna igenom låtarna i lugn och ro. Några elever valde direkt olämpliga låtar som exempelvis ”I love it” av Kanye West. Jag valde att inte godkänna sådana låttexter eftersom elevernas bilder kommer att visas i en utställning på skolan. Bilderna har också publicerats på Instagramkontot #skolhagenskolansbildsal där det finns mer information om bilderna (teknik och material).
Metod
Eftersom bilduppgiften var helt ny så hade jag inte några elevexempel att visa för dessa elever, men jag visade filmklassiker (trailers) och även lite nyare filmer som ”The Greatest showman” (This is me),”Bohemian Rhapsody” och ”A Star is Born”. Jag pratade om begreppet kärlek och att det handlar om så mycket mer än den mellan två människor. Jag visade ett eget exempel med en målning av Frida Kahlo med en tatuering på armen och låttexten: ”Love Is All Around” och trailern från filmen ”Love Actually” samt svenska textförslag som: ”Det är för oss, solen går opp. Och lyser som guld, för kärlekens skull” (Ted Gärdestad).
Eleverna fick även möjlighet att träna på kalligrafi, välja teknik och material fritt (ej digitalt) i kvadratiskt format av A3-papper (canvasduk, ritpapper 135 g eller akvarellpapper.) Tanken med det kvadratiska formatet var LP-vinylskiva. Jag visade några av mina egna skivfodral (kalligrafi förekommer på hårdrocksbands skivomslag till exempel DIO). De flesta av mina nuvarande elever i årskurs 9 har fått träna på olika material och tekniker sedan årskurs 6. I den här uppgiften är även idéerna viktiga. Här ett exempel som visar hur eleven prövar och omprövar systematiskt:
Fler elevexempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Centralt innehåll
Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.
Betygskriterier
Nästintill alla (det avgörs av syftet med uppgiften).
Underbart med ämnesövergripande arbetsuppgifter