Årskurs 4-6

Engelska

Muntliga övningar – metoder och samtalsunderlag

Syfte

Att tala engelska!

Läraren reflekterar

Regelbundna samtal ger resultat med fler självsäkra elever som talar i andra sammanhang. För att avdramatisera att samtala på engelska är det viktigt att göra det regelbundet och i mindre grupper eller parvis. Inled eller avsluta därför gärna varje lektion med någon typ av muntlig interaktion. Eleverna får sätta ord på vardagliga händelser, upplevelser och saker. Svårare än så behöver det inte vara.

Metod

Dessa olika former av ”minisamtal” lämpar sig väl att genomföra parvis eller i mindre grupper. Olika metoder:

  • Låt varje person tala cirka 45 sekunder. Bryt och fördela ordet vidare.
  • Låt talaren prata fritt. När samtalspartnern ställt tre följdfrågor går ordet vidare.
  • Tala fem meningar var. Byt!
  • Intervju, där en ställer fem frågor och den andra svarar. Byt!
  • Den ena beskriver föremål/företeelse/händelse med tre meningar, och den andra gissar. Byt!
  • Samtala enligt ovan men med olika dialekt: Russian english, american english, irish, svengelska, värmland english….

Förslag på ämnen

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal (och skrift).

Centralt innehåll*

Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.

Betygskriterier*

I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.

* årskurs 4-6

Kommentarer

  • Marie GH skriver:

    Behöver lite stöd för elever i år 5 som vi ska stötta i muntlig kommunikation

  • Nina Leuckfeld skriver:

    Ser framemot alla tips som uppmuntrar till lek, tävling och parövningar som bidrar till en ännu bättre sammanhållning i klassen.


Läs vår personuppgiftspolicy