Årskurs 7-9
Slöjd
Luriga lådan – svår att öppna?
Syfte
Att ge eleverna en uppgift som är handlar om noggrannhet och att följa en instruktion. Dessutom kan lådan användas för att gömma saker eller som en femkampsgren: Hur lång tid tar det att öppna lådan?!
Läraren reflekterar
Arbetet är ett styrt projekt för den som vill testa att jobba efter instruktioner. Noggrannhet är viktigt vid detta projekt då lådan inte fungerar om det blir för stora måttavvikelser. När denna låda är gjord kan eleven hitta på lösningar till egna ”lurlådor”.
Metod
Genom att eleven tittar på filmen och får en grundinstruktion kan eleven vara förberedd på eventuella svårigheter under arbetsprocessen. Därefter kan eleven planera hur arbetet ska struktureras, i vilken ordning allt ska göras. Detta kan dokumenteras, steg för steg.
Arbetsuppgift (se filmen)
Material och mått
Alla bitar är gjorda av 8 mm hyvlad furu i listan förutom de nedersta i listan. Mått i millimeter:
Utsida: 4 st 150×20, 2 st 150×40, 2 st 150×60
Insida/låda: 2 st 125×40, 3 st 84×40, 1 st 125×68
Dekorlister (obs 5 mm tjocklek): 4 st 110×20, 4 st 56×20
Naturligtvis kan du byta till annat massivt material efter tycke och smak.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker.
Centralt innehåll
Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Betygskriterier
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt. I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Det ser ut som en rolig uppgift!