Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Klassresan till en öde ö

Syfte

Muntligt framträdande, argumentation och samtal om en fiktiv resa.

Läraren reflekterar

Uppgiften är spännande. Den brukar gå hem. Eleverna engagerar sig i uppgifterna och samtalen blir ofta livliga.

Metod – Instruktioner till eleverna

Följande delges eleverna:

BAKGRUND: Den sista maj nästa år ska hela klassen åka på en klassresa till Rävön – en öde ö. Samling kl. 10.00 för att ta båten ut till Rävön. Ta med packning för fem dagar. Det finns ett hus på ön, där hela klassen och två vuxna ska bo. Det finns inget kök, ingen elektricitet och inget rinnande vatten. Bakom huset finns ett torrdass. Nere vid bryggan finns en grillplats och i lilla boden finns en roddbåt och några fiskespön.

FÖRBEREDELSER: Du ska göra en packlista och skriva vad du vill ta med till ön, förutom de kläder du behöver. Skriv en rubrik och gör sedan en punktlista med maximalt 15 saker (exklusive kläder). Tänk på att du ska vara borta i fem dagar och att det är du själv som bär din packning.

SAMTALA I MINDRE GRUPP: Berätta för dina kamrater vad du har tänk ta med och varför. Använd punktlistan. Lyssna även på vad dina kamrater har tänkt ta med. Gör anteckningar om någon säger smarta saker.

KOMMA ÖVERENS: Gör EN gemensam packlista med endast 10 saker. Vad är viktigast att ha med i den här situationen? Alla ska vara överens.

VAD ÄR VIKTIGAST? Numrera de 10 sakerna på listan. 1= viktigast och 10= minst viktig.

Hoppas att det blir en bra resa. Lycka till!

Uppföljning och fortsättning

Lyft gruppernas listor i helklass. Undersök vilka saker som verkar vara viktigast att ta med sig. Kan klassen enas om en gemensam lista? Därefter fortsätter grupperna att samtala om ett antal frågor som rör aktiviteter, planering och organisation. Avsluta med ett samtal med hela klassen. Exempel på frågor att samtala om:

  • Vad ska ni göra när ni kommer fram till ön?
  • Hur ska alla sova?
  • Vad ska ni äta till middag första kvällen?
  • Vad gör ni om någon skadar sig?
  • Vad längtar du mest efter?
  • Är det något du är orolig över?
  • Vad är roligt att göra på ön om det regnar?

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Betygskriterier*

Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med väl fungerande inledning, innehåll och avslutning och god anpassning till syfte och mottagare.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy