Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsKänslospråk: Kärlek
Syfte
Fundera på hur man uttrycker ömhet och kärlek på olika sätt.
Läraren reflekterar
Denna del om känslospråk ingår i ett större sammanhang om språkbruk och dialekter, sociolekter, sexolekter och kronolekter. Vi läser artiklar, skriver referat och samtalar om språket. Jag varvar detta med en del kreativa inslag där eleverna får skriva med utvalda språkliga aspekter i åtanke. Detta var ett sådant som eleverna tyckte var roligt. Denna lektion föregicks av Fult språk: Svordomar.
Metod
Vi tittade på Bästa babblet: Känslospråk och i synnerhet historien om Ella och Khalid, samt hur man kan uttrycka ömhet och kärlek på olika sätt (7:00-11:20). Vi samtalade om hur de olika språkbruken kan uppfattas.
Kreativt skrivande: Kärleksförklaringen
Vi tittade en extra gång på ett klipp ur filmen:
Vi konstaterade att bildliga uttryck är vanligt språkbruk i vissa kulturer. Dessa kan förstås framstå och uppfattas som uppriktiga och kärleksfulla, men också som alltför kraftfulla och översvallande varma. Svenska känslospråket om kärlek kan å andra sidan i andras ögon uppfattas som kyligt och distanserat i jämförelse.
Instruktioner
Två personer har spanat på varandra en tid. De äter en mysig middag och går på bio. De trivs jättebra tillsammans och tycker uppenbarligen om varandra, men har inte tagit första steget ännu. När de skiljs åt vid den enes portuppgång är det dags att ta avsked: Blir det en första kyss eller bara en kram?
Skriv replikskiftet där den ene är väldigt uttrycksfull i ord och tanke, medan den andra är mer reserverad. Du kan använda både dialog och inre monolog.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll
Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
Betygskriterier
Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och diskussionerna väl. Eleven framför åsikter med väl underbyggda argument. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Eleven söker och väljer med god säkerhet information från olika källor och presenterar informationen på ett väl fungerande sätt, med egna formuleringar, ämnesrelaterat språk samt citat och källhänvisningar. Eleven för väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
Kommentarer