Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Jorden runt – skriva dagbok

Syfte

Uppgiften utvecklar den personliga språkstil som finns i brev och dagböcker. Känslor och stämningar är viktiga inslag i sådana texter. Individen står i centrum, till exempel hur personen mår, känner, tänker, upplever, agerar och reagerar inför och på olika händelser och upplevelser.

Läraren reflekterar

En uppgift med många möjligheter där det kan finnas utrymme med konstnärliga inslag (bilder, layout). Eleverna får dessutom göra sin drömresa! Bara det kan räcka som motivation. Ibland fungerar en lärarstyrd resa bättre än en elevstyrd. Det beror lite på hur gruppen fungerar.

Inför arbetet

För att eleverna bättre ska förstå formen kan ni läsa några reseskildringar tillsammans. Det finns en uppsjö på Internet – googla på resedagbok! Här är ett exempel: En backpackers dagbok

Arbetsuppgift

Eleven ska åka jorden runt och föra dagboksanteckningar. Intressanta sevärdheter, aktiviteter, utflyktsmål, maträtter och allt annat typisk för platsen kan ingå i reseskildringen. Krydda dagboken med personliga reflektioner och händelser.

Läraren kan styra resan inledningsvis och kan då förbereda med bra texter, filmer och bildunderlag som eleverna kan använda. Ju längre resan går, desto större frihet kan eleverna få. Från början kan de till exempel få några timmars fri tid på platsen som sedan utökas till en hel dag. I slutet av resan kanske de kan ta sig fram på egen hand.

För att redigera ihop två bilder krävs ett enkelt dataprogram. Paint fungerar bra i PC och ”Alfa-funktionen” i Pages fungerar utmärkt för MAC-användare. Den egna bilden ska tas med enfärgad bakgrund. Det blir enklare att frigöra bilden. Exempel:

Fredag 25/6 2010 Rom, Italien

Äntligen är jag framme. Jag sitter just nu framför en av världens mest kända byggnader och njuter av en varm kopp italienskt kaffe…. Underbart! Vädret är härligt, ca 25 grader varmt och strålande solsken. Guiden i Colosseum berättade att byggnaden är 48 meter hög och att Colosseum skadades svårt av en jordbävning 1349.  Det mesta av stenarna som rasade användes för att bygga palats och kyrkor i Rom. Lite senare idag ska jag besöka Fontana Di Trevi och svalka mig i vattnet, men först blir det lunch…. Bruschetta, Carbonara och Tiramisu väntar! I love Italia!

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll* 

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.

Betygskriterier*

Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och god språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med god säkerhet.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy