Fritidshem
Skapande och estetiska uttrycksformer
Föregående tips Nästa tipsJorden runt – Resmål
Syfte
Lära eleverna mer om världens länder och samtidigt bjuda dem på ett häftigt äventyr under sommarlovet – en resa jorden runt. Mer om upplägget finns här.
Metod
Idéer vad man kan göra i de olika länderna följer. Rekvisita tillför aktiviteterna en extra dimension och är viktiga för att förstärka bilden av resmålet. Några av resmålen är märkta ”En jultradition” och kan användas i samband med en resa till Norge, Svalbard och Nordpolen där eleverna får testa på olika jultraditioner världen över. Dessa går såklart att användas helt fristående också.
Resmål
Brasilien: Vi spelade fotboll tillsammans. Under lunchen klädde lärarna ut sig till djur och berättade fakta om farliga djur med hjälp av en powerpoint. Efter lunchen samlades vi i klassrummet och där flera djur från Brasilien utklippta i halvor. Eleverna skulle ta en framdel och en bakdel av varje djur och skapa sitt egna ”knäppa” djur, döpa det och klistra fast på resväskan.
Danmark – En jultradition: Vi åt risgrynsgröt! En elev hade lyckan att få mandeln (torkad banan) och en liten mandelgåva.
Egypten: När vi klev av planet anslöt de egyptiska reseledarna direkt och berättade om de mystiska katakomberna som finns under pyramiderna. Vi gick till katakomberna (källaren under idrottshallen) och hittade mystiska hieroglyfer, vilka var ledtrådar som kunde tydas och tolkas. Ledtrådarna ledde fram till Faraos skattkista fylld med guldsmycken. Eleverna tog den med sig upp i öknen (idrottshallen) där vi byggde ett läger och lekte tillsammans hela dagen. Det var hela tiden lite läskigt att reseledaren påminde eleverna om att Farao kanske skulle dyka upp, vilket han naturligtvis gjorde i slutet av dagen!
Finland: Vid besöket i Finland blev det härligt bastubad, med björkris förstås.
Frankrike: I Paris gick alla mustaschprydda elever på Louvren och tittade på konst. Efter det fick de måla vid staflin till fransk musik i bakgrunden. Med basker på huvudet fotades de sedan med Eiffeltornet i bakgrunden. Det blev även saftprovning (i stället för vin) där det gällde att gissa vilka frukter eller bär saften var gjord av.
Italien: På resan till Italien fick eleverna göra egna pizzor tillsammans med skolans kökspersonal som var utklädda till pizzabagare dagen till ära. På alla resor har skolköket hjälpt till att koppla lunchen till resmålet! I Italien fick de även göra egna halsband av pasta (såklart!) och senare var det modevisning, i Milano förstås, av smyckena.
Japan: Vi hade teceremoni som på japansk vis ska ske i total tystnad på golvet. Innan barnen fick komma in i rummet skulle fötter, händer och munnar tvättas. Väl under ceremonin var ledarna utklädda och gjorde ritualer med servetterna, innan eleverna fick dricka teet. Vi vek också japanska liljor av papper. Dessa klistrades på väskan i slutet av dagen.
Madagaskar – En nödlandning: Det stod Madagaskar på passet. Det var tanken att åka dit, men vi hade glömt att tanka planet innan vi lyfte så vi fick nödlanda på vattnet. Vi rullade ut en röd gymnastikmatta genom fönstret som eleverna fick åka ut på för att kunna ställa sig på flygplansvingen. Därifrån simmade vi runt i havet och letade efter en ö, vilket vi hittade! Vi klev iland på den mystiska ön påklädda afrikanska masker och med kartor i händerna. Eleverna skrev hjälpmeddelanden i sanden (av ärtpåsar) och byggde tillsammans upp ett läger. Dagen blev ett stort rollspel där vi lekte att vi bodde på ön. De hittade även ett skelett med en nyckel, med hjälp av kartorna, och till slut hittade de en skatt! Till lunch åt vi Poké-bowl i idrottshallen.
Mexiko – Vi gjorde maracas av toarullar och gips. Vi gjorde gemensamt en jättestor Mexicoflagga med allas fingeravtryck. Denna fotograferades sedan och blev ett minne på alla elevers resväskor. Vi åt tacos i matsalen.
Norge, Svalbard, Nordpolen – Jultraditioner: Vi flög till Norge, eller rättare sagt Svalbard, för att därifrån åka isbrytare till Nordpolen. När vi kom fram var vi utklädda till tomten och några nissar. Vi berättade att det sägs att tomten bor på Nordpolen, men att man firar julen på olika sätt i världen med speciella traditioner. Dessa skulle vi under dagen prova på (de resmål som är uppmärkta ”En jultradition”.
Norge – En jultradition: Vi samlade alla kvastar på hela skolan och gömde dem. Det förhindrar onda andar att stjäla en kvast och flyga runt under julnatten.
Spanien – En jultradition: Eleverna valde var sitt nummer. Ett nummer drogs – en lycklig vinnare vann en julklapp.
Storbritannien: När vi befann oss i Storbritannien pratade reseledarna enbart engelska hela dagen. Barnen förstod förvånandsvärt mycket och hjälpte varandra att översätta! De fick även göra egna figurer av lera som vi brände i ugnen. Dessa ställdes sedan ut på Madame Tussauds.
Sverige: Varje år har vi rest till Sverige. På vår skola håller varje år årskurs 3 i midsommarlekar. Klart vi reser till Sverige för att fira detta!
Sverige – En jultradition: Vi avslutade dagen med att tomten kom med en säck klappar och vi spelade julklappsspelet! Vi hade packat in en julklapp till varje elev. Vi hade tagit saker från fritids, till exempel ett paket pärlor, ett paket tuschpennor, kortlekar, klistermärken och fina suddgummin. Gå igenom reglerna noga innan ni börjar spela – Reglerna är nämligen lika många som antalet deltagande!
Tjeckien – En jultradition: I Tjeckien finns en tradition där alla tjejer ska ställa sig på rad, ta en av sina skor och kasta upp den i luften. Om skon pekar mot dörren ska personen gifta sig det kommande året. Eleverna gjorde detsamma. Alla kastade en av sina skor upp i luften för att få reda på något om sitt framtida äktenskap. Många skratt blev det!
Ukraina – En jultradition: Vi tog fram julgranen (mitt på sommaren) och klädde den med spindelnät och spindlar.
Österrike – En jultradition: Vi berättade om Krampus, en djävulsliknande skräck som skrämmer barn så att de inte är olydiga. Vi såg ett klipp på en skräckparad som hålls i Österrike varje år där människor klär ut sig till Krampus och andra läskiga figurer.
En bonusresa – Eller en enda resa vid ett annat tillfälle
Rumänien – Bonusresan under höstlovet: Flygplanet togs fram igen och eleverna fick miniresväskor. Resan gick till Rumänien och vi hamnade i Transsylvanien. Eleverna fick möta Dracula och hans fru. Dagen bestod av härligt Halloweenpyssel och avslutades med Halloweendisco! Som minne av dagen till resväskan blev de fotograferade tillsammans med Dracula och hans fru.
Reflektion från lärare
Det är en hel del jobb att komma på och förbereda alla aktiviteter, men samtidigt väldigt roligt och kreativt. När det är gjort en gång går det ju dessutom att använda idéerna, materialet och aktiviteterna flera gånger!
Lgr22
- Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
- Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama.
- Demokratiska värderingar och principer, i sammanhang som är bekanta för eleverna. Hur gemensamma beslut kan fattas och hur konflikter kan hanteras på ett konstruktivt sätt.
- Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
Kommentarer