Årskurs 1-3

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Jag tycker inte om vatten – Eva Lindström

Syfte

Läsa, uppleva och analysera Jag tycker inte om vatten, samt utröna hur eleverna själva förhåller sig till vatten! 

Läraren reflekterar

Eva Lindström är en av mina absoluta favoriter bland svenska bilderboksförfattare. Jag har tidigare läst Alla går iväg, Sant eller falskt, Jag rymmer! och Olli och Mo med mina elever. När jag fick syn på hennes bok Jag tycker inte om vatten (utgiven 2010), påmindes jag om min nyanlända elev som en regnig morgon kom in i klassrummet och uttryckte hur mycket hen ogillade regn. Jag blev nyfiken på varför och hur andra elever tänker om just vatten.

Metod

Jag högläser boken. Boken inleds med dessa meningar:

Jag heter Alf. Jag tycker inte om vatten. Bort med regn, sjöar, älvar, pölar, hav, diken, oceaner, bäckar, kärr, floder, simbassänger och åar.

Vi läser vidare om Alf som varken gillar att bada, paddla kanot eller fånga grodyngel. Frågor vi samtalar om inledningsvis:

  • Varför tycker inte Alf om vatten?
  • Han kanske var med om något läskigt när han var yngre?
  • Kan Alf simma?
  • Varför har han stövlar på sig när det är sommar?
  • Hur gammal är Alf?
  • Men hur kan han hata vatten, dricker han aldrig det?

Men Alf tänker på vintern med glädje. Han minns hur allt vatten stelnade och frös. Vi läser:

Nerförbackarna frös. Vi åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte och åkte.

I bilden lyckas hon fånga lyckokänslan av att susa ner för en backe med kompisar. Om och om igen. I vintras fick eleverna testa på att åka stjärtlapp nerför vår lilla kulle på skolgården. Vi samtalar om elevernas minnen.

Förutom att samtala om innehållet behöver mina elever även få möjlighet att bearbeta språket både muntligt och skriftligt. Jag har förberett bilder till de olika ämnesspecifika orden om vatten. Efter att vi första tittat på bilderna och orden tillsammans, fick de parvis para ihop bild och ord.

Parallellt med arbetet med boken har vi också jobbat med att jämföra storlek, som en del i ett arbete med centrala matematiska begrepp. Då kom jag på idén att använda bilderna och träna på orden samtidigt som eleverna fick använda fraserna.

Efter läsningen fick eleverna i uppgift att formulera meningar som de tycker om och inte tycker om.

Fler förslag på gemensamma och individuella aktiviteter

  • Skriv alla ord som har med vatten att göra. Gör en tabell eller en tankekarta. Hur många ord kan vi samla gemensamt?
  • Hur kan orden sorteras och kategoriseras?
  • Berätta om och/eller skriv en text om ett minne med vatten. Använda orden som förekommer i bokens inledning eller i samlingen ovan.
  • Samla alla begrepp som omfattar vattensamlingar och gör en lista i storleksordning, från världshav till vattenpöl.
  • Vilka former av nederbörd finns det? Förklara begreppen: regnskur, duggregn, underkylt regn, skyfall, hagel, snö. Vilken form tycker du mest/minst om? Varför då?

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll*

Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Betygskriterier*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy