Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsInitialleken – muntligt framträdande med frågesport
Syfte
Att träna på muntligt framträdande (och ha kul).
Läraren reflekterar
En annorlunda frågesport som innehåller en del strategiskt tänkande.
Förberedelser
Läraren väljer ut 10-15 personer som är kända av klassens elever. Det kan vara lärare, politiker, musiker, skådespelare, idrottare, tv-personer, lokala kändisar och så vidare. Läraren ska därefter skriva ledtrådar enligt följande:
- 3 poäng (där avslöjas personens initialer och kategori, till exempel: PF – sport).
- 2 poäng (lite fakta om personen avslöjas: ömmande fot).
- 1 poäng (fler fakta om personen: Ö-vik, vunnit VM, OS och Stanley Cup).
(Rätt svar: Peter Forsberg)
Det underlättar om ledtrådarna presenteras i KeyNote eller Powerpoint. Dels blir det ett stöd vid genomförandet för läraren som håller i tävlingen och samtidigt det blir tydligt för tävlingens deltagare.
Extra klurigt blir det om man kan hitta personer inom samma kategori och med samma initialer, till exempel: Mats Sundin – Mikael Sundlöv (sport) eller Johan Glans – Jennifer Garner (skådespelare).
Tävlingsmomentet
Klassens delas in i mindre grupper och tilldelas ett protokoll med en enkel tabell (3p, 2p och 1p). Därefter kör lekledaren igång! Lekledaren får hålla koll så att grupperna fyller i svaren på rätt nivå.
Alternativ
Låt eleverna skapa underlag och leda tävlingen! Det går att genomföra i mindre grupper. Eleverna kan förbereda fem personer var och leda minitävlingen i grupper om 4-5 elever.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll*
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
Betygskriterier*
Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
* årskurs 7-9
Kommentarer