Årskurs 1-3
Undervisning
Hjälpkort – bokstäver, siffror och klockan
Syfte och tanken med hjälpkorten
Syftet med hjälpkorten är att eleverna ska kunna bläddra fram just den hjälpen som de behöver, när de behöver det. Detta frigör läraren och eleverna lär sig eget ansvar, samt att tänka själva.
Tillverka och introducera korten
Läraren skriver ut korten och plastar in dem för längre hållbarhet. Gör ett hål i ett av hörnen och förvara korten i klassrummet. När ett område introducerats kan eleverna sätta kortet tillsammans med de andra korten på till exempel en nyckelring. Varje elev har en egen uppsättning. Tanken är att när man gått igenom ett område som kan kopplas till ett eller flera av korten får eleven sätta korten på sin ”nyckelring”.
Lärarens tankar om korten
Om korten finns med vid bordet/bänken hela tiden används de nog oftare än om de ska ligga i elevernas lådor. Jag tänker att detta är i stället för alla olika skyltar man sätter upp i hela klassrummet som oftast är mer distraherande än hjälpsamma. Lycka till!
I vilket program har du gjort de supersnygga korten?
Teresa gör korten i Pages (Mac). För att ladda ned typsnitt som är lite roliga och där kreativiteten kan flöda rekommenderar Teresa denna sajt: https://www.1001freefonts.com/
SUVERÄNT!!!!! Älskar dem!
Tusen tack Theresa för att Du delar med dig. Dina hjälpkort kommer jag att ha mycket nytta av.
Många bra kort, men jag saknar areaenheterna och längdenheterna i svaren. Pengarna är tyvärr snart inaktuella. Efter kolon brukar man ha versal.
På det hela – mycket bra! 🙂
Tanken är att korten ska fungera som inspiration till att skapa egna. Därför är hjälpkorten inte på något sätt heltäckande och kommer förstås med tiden att förändras, t ex i fallet med pengarna. Om läraren gör egna kort kan eventuella småsaker enkelt rättas till så att det passar en själv och den grupp som ska använda korten.