Årskurs 1-3

Matematik

Föregående tips Nästa tips

Hands up – Ett multiplikationsspel

Syfte

Träna på och befästa multiplikationstabellerna under lekfulla former.

Läraren reflekterar

Övningen är enkel att iscensätta – Ett spel utan spelplan! Den kräver inga förberedelser. Den går att upprepa många gånger. Det går att anpassa svårighetsgraden på spelet genom att den ena spelaren får sträcka upp begränsat antal fingrar, till exempel 2, 3, 4 eller 5. När eleverna vill ha en riktig utmaning använder båda spelarna alla sina fingrar. Aktiviteten går förhållandevis snabbt och är lämplig att starta eller avsluta en lektion med.

Metod

Eleverna tävlar i par. De räknar tillsammans 1-2-3 och räcker därefter upp valfritt antal fingrar mellan 1-10. De multiplicerar faktorerna och den som säger rätt svar först får ett poäng. Bestäm hur många poäng som krävs för seger.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

Centralt innehåll*

Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.

Kriterier för bedömning av kunskaper*

Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande säkerhet. Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten.

* årskurs 1-3

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy