Årskurs 1-3

NO

Grodan

Syfte

Att eleverna lär sig mer om grodan.

Läraren reflekterar

Kyss en groda och det blir en prins… eller hur var det nu? En liten varelse som fascinerar, som dyker upp i sagor och myter världen över. Det är spännande att se vilken förändring som grodan genomgår, från ägg till fullvuxen. 

Metod

Här är ett material där eleverna kan läsa, skriva, rita och samtala om grodans livscykel och grodans del i en näringskedja. I häftet finns texter med olika uppgifter men även steg för steg hur eleverna kan rita en enkel groda. Låt eleverna rita vars en groda på ritpapper, montera på bakgrund och sätt upp tillsammans med deras faktatexter. Tips på hur eleverna kan få stöd att skriva faktatexter med hjälp av cirkelmodellen finns här: Faktatext med cirkelmodellen. För att förtydliga grodans livscykel finns även bildkort att sätta upp som stöd.

För de elever som behöver stöd att skriva text så finns börjor att ladda ner och laminera. Detta är början på meningar som eleverna skriver av och sedan lägger till slutet på meningen själv.

Klipp ut mallarna och rita av på färgpapper eller låt eleverna färglägga. Skriv och rita grodans olika stadier på de små lapparna och klistra fast på grodans mage (vik kanterna). Klistra sedan grodans ansikte (limma enbart ovandelen av ansiktet).

Lgr22 Syfte

Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.

Centralt innehåll

Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Kommentarer

  • Dariosh skriver:

    Toppenbra tips. Uppskattades verkligen av mina elever. Riktigt bra och noggrann beskrivet och kanon roliga bilder med alla de viktiga och intressanta detaljer väl illustrerad.

  • Kicki vennberg skriver:

    Bra tips

Svar till Kicki vennberg


Läs vår personuppgiftspolicy