Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsGräv djupare – gör berättelsen längre
Syfte
Utmana eleverna att skriva längre och mer innehållsrika texter. Synliggöra hur man kan göra. Text och instruktioner till eleverna medföljer som PDF längst ned.
Läraren reflekterar
Den här uppgiften kan användas för att uppmärksamma eleverna hur man gör för att skriva längre texter och således skapa mer innehåll. Därefter kan de använda strategierna på egna texter. Det är en uppgift där ALLA elever lyckas eftersom det finns en grund. Med fördel kan man börja med detta upplägg: Gräv djupare – Längre meningar
Metod
Kopiera texten så att eleverna har var sin. Läs texten gemensamt. Parvis kan eleverna samtala om några av punkterna för att ge varandra idéer. Därefter skriver eleverna om berättelsen utifrån och med stöd av frågeställningarna under texten.

Elevexempel

Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.
Kommentarer