Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsGissa handlingen – med hjälp av bilderbok
Syfte
Att gissa, anta och förutspå handlingen i en berättelse samt relatera till egna erfarenheter.
Läraren reflekterar
Det här är en uppgift som engagerar eleverna och ger förförståelse. Metoden går faktiskt att omsätta i alla ämnen. Att skapa förförståelse tillsammans med eleverna har stor inverkan på slutresultatet.
Metod
- Välj en bok med illustrationer, ca 10-20 bilder.
- Välj ut vilka bilder du ska visa för eleverna.
- Låt eleverna diskutera varje bild parvis. Vad handlar det om? Vad har hänt? Vad kommer att hända? Vad skulle du ha gjort?
- Lyft några elevdiskussioner i helklass.
- När alla bilder är analyserade kan boken i sin helhet läsas upp.
- Eleverna kan sammanfatta berättelsen med text och bild.
Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift, läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
Kunskapskrav
Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera detta till egna erfarenheter. Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter.
Tack!!
Detta låter jättebra!
Har du ngt tips på bok du har använt?
Stian Hole och Hermans hemlighet är just nu min absoluta favorit, men det finns ju hur många bra bilderböcker som helst som du kan använda.