Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Gissa handlingen – med hjälp av bilderbok
Syfte
Att gissa, anta och förutspå handlingen i en berättelse, samt relatera till egna erfarenheter.
Läraren reflekterar
Det här är en uppgift som engagerar eleverna och ger förförståelse. Metoden går att omsätta i alla ämnen. Att skapa förförståelse tillsammans med eleverna har stor inverkan på elevernas upplevelse av läsningen.
Metod
- Välj en bok med illustrationer.
- Välj ut vilka bilder du ska visa för eleverna.
- Låt eleverna diskutera varje bild parvis. Vad handlar det om? Vad har hänt? Vad kommer att hända? Vad skulle du ha gjort?
- Lyft några elevdiskussioner i helklass.
- När alla bilder är analyserade kan eleverna skriva några rader om vad de tror att boken handlar om.
- Boken läses upp i sin helhet.
- Eleverna kan skriva om boken, till exempel sammanfatta berättelsen, jämföra med den förutsägelse som gjordes, beskriva en karaktär, fundera på bokens budskap eller vad de tyckte om i boken. Varför inte rita en passande bild till texten?
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften. Formulera sig och kommunicera i tal och skrift, läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna.
Tack!!
Detta låter jättebra!
Har du ngt tips på bok du har använt?
Stian Hole och Hermans hemlighet är just nu min absoluta favorit, men det finns ju hur många bra bilderböcker som helst som du kan använda.