Årskurs 4-6

Bild

Föregående tips Nästa tips

En katt med socker på

Syfte

Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa. Denna gång katter!

Läraren reflekterar

Eleverna tyckte att det var en rolig uppgift. Det var härligt kladdigt med sockermålningarna i början, men de gav en mycket fin effekt. Eleverna uppskattade att deras korridor blev prydd med olika sorters katter som möter dem varje dag. Jag hade mycket roligt när vi gjorde dessa katter och kommer att göra det igen med fler klasser.

Metod

Eleverna började med att göra sockermålningar. Sedan fick eleverna riva remsor av gamla tapeter och sina sockermålningar. Dessa remsor limmades fast efter tycke och smak så de täckte ett helt A3-papper. Jag hade gjort mallar till ögon och nos som eleverna använde som förebilder. De ritade med blyerts på fri hand (ritade av) på ett tjockt papper och målade med valfria färger.

A3-papperet som nu var täckt med remsor färglades med akvarellfärg för att framhäva/rama in ansiktet lite mer. Eleverna valde vit färg och blandade i lite svart för att få en grå nyans. De blandade efter tycke och smak.

Ögon och nos limmades fast och vi målade med svart färg för att få fram munnen och markera morrhår. Det blev lite 3D-effekt.

Delar av processen

LGR 11 Förmåga

Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.

Centralt innehåll

Teckning, måleri, modellering och konstruktion (åk 1-3).
Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage (åk 4-6).

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons: Skrivdidaktik Lärarförlaget
    Annons: Förskolans nyhetsbrev