Årskurs 1-3
Matematik
Dubbelt upp
Syfte
Träna på och befästa dubbelt inom talområdet 1-12. Spelplan (kopieringsunderlag) medföljer som PDF längst ned.
Läraren reflekterar
Spel är roligt! Här kombineras färdighetsträning, repetition, funktion och strategi. En bra mix!
Metod – Förberedelser och spelets regler
Dela in eleverna i par. Eleverna har var sin färgpenna (olika färger såklart).
En tärning per par. Eleverna turas om att slå.
Eleven dubblar sitt slag (1=2, 2=4 osv). Eleven markerar sitt ”svar” i valfri ruta. Om det inte finns några ”svar” kvar går turen över.
Den som markerar fem rutor i rad (lodrät, vågrät eller diagonalt) vinner!
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande säkerhet. Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten.
Tack