Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Det sa POFF – Skriv en berättelse
Syfte
Planera och skriva en berättelse.
Läraren reflekterar
Håret såg ut som en igelkott, tyckte någon. Någon undrade varför jag hade sot i ansiktet. Många skratt och idéer om vad som kunde ha hänt – allt ifrån att jag blandat kemiska drycker till att jag förvandlats till häxa eller ramlat i en lerpöl och torkat. Lite ruffsigt hår och sot i ansiktet, mer behövs inte för att eleverna ska gå igång!
Metod
Jag klev in, med ruffsigt hår och lite sot i ansiktet, i klassrummet och skrev ”Det sa POFF” på tavlan. Jag berättade även samma sak för eleverna. Därefter fick de fundera på vad som hade hänt.

Eleverna fick först ett papper där de planerade sin berättelse (i punktform och med stödord) om vad som hade hänt. Delarna som var med:
- Personer
- Miljö (var berättelsen utspelar sig)
- Början
- Problem
- Lösning
- Avslut
- Titel
Sedan satte eleverna ingång att skriva. En del skrev för hand och några digitalt. Många valde att rita en bild till.
Planering och elevexempel

LGR 11 (kopplingar åk 3)
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Kunskapskrav
De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.
Vilket fantastiskt arbete du gjort!
Tusen tack för att du delar med dig