Annons: Film och Skola - Nu med elevkonto

Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Den knäppa lektionen – ännu knäppare

Syfte

Att introducera eller repetera olika sorters texter eller bara ägna sig åt kreativt gemensamt skrivande en stund!

Läraren reflekterar

Det här kan fungera fristående eller som en fortsättning på Den knäppa lektionen – med knappar. Du behöver knappar som representerar olika personer. Eleverna skriver och bearbetar innehåll och texter tillsammans i mindre grupper.

Metod och instruktioner till eleverna steg för steg

En snabb genomgång av olika texter, till exempel låttext, dialog, seriestrip (med en ruta), Bucket list, reseskildring och berättelse. Vad är typiskt och vad bör man ha med? Dela därefter in klassen i par eller mindre grupper. Om ”Den knäppa lektionen – med knappar” nyligen genomförts kan ni hoppa över steg 1 nedan.

STEG 1: Välj tre knappar som representerar tre personer. Vilka är de? Vilken inbördes relation har de? (En ska vara förtjust i någon – ni avgör om kärleken är besvarad eller inte). Gör en tankekarta eller punktlista om ni behöver minnesstöd. Berätta för kompisarna om era personer.

STEG 2: Det vankas fest. På festen ska någon av de tre spela en riktig bra låt som passar hela storyn ni hittills fått ihop. Vilken låt väljer ni och varför? Skriv en enklare låtanalys och gör kopplingar mellan er story och texten.

STEG 3: Två av personerna ryker ihop riktigt rejält på festen och det blir ett riktigt praktgräl. Skriv en dialog som visar hur arga de är på varandra. Använd allt ni kan om dialog. Detta blir ett tillfälle att öva och repetera det vi gått genom vad gäller dialoger. Ger också möjlighet att diskutera synonymer, val av ord och att anpassa sitt språk efter mottagare.

STEG 4: Nu ska ni rita bilder med en pratbubbla – en på varje person med någon av händelserna ni diktat ihop under resans gång. (Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap)

STEG 5: Gör en Bucket list: När personerna äntligen blivit sams framåt natten bestämmer de sig för att de ska fylla sommaren med roliga saker att göra tillsammans. De gör en Bucket list med sådant som de vill göra ihop. Skriv en lista.

STEG 6: Resan: Skriv en kortare berättelse om en resa som gänget ger sig ut på. I berättelsen ska det finnas med: en flakmoped som går för fort, en hängmatta, en apa och en hatt. Något ska komma bort och det hörs ett högt brak. Hur går det med kärleken förresten?! 

Lgr 11 Förmåga (kopplingar till åk 7-9)

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Centralt innehåll

Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.

Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons: Fritidshemmens rikskonferens 2020
    Annons: Skrivdidaktik Lärarförlaget
    Annons: Förskolans nyhetsbrev