Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Den knäppa lektionen – med knappar

Syfte

Att fantisera, vara kreativ och dessutom skriva olika typer av texter.

Läraren reflekterar

Den knappa lektionen mellan två arbetsområden är rolig och givande. Tempot är högt och aktiviteterna varierande. Eleverna blir aktiva och engagerade. Dessutom lockar lektionen fram många skratt! Det är en lektion där eleverna får vara kreativa, men det blir också en repetition av några texttyper.

Förberedelser

Eleverna arbetar i grupp. Man behöver ett gäng knappar och varje grupp ska ha en penna och ett papper till varje uppgift. Förbered en bakgrundshistoria till knapparna, till exempel var du hittat dem.

Den knäppa lektionen med knappar

Introduktion

Varje grupp kommer att få tre knappar av mig, varje knapp representerar en person. Upptakten består av diskussionsuppgifter för att sätta igång kreativiteten och komma in i uppgiften. 

  • Knapp 1 delas ut. Vem har ägt den här knappen? Diskutera två minuter.
  • Knapp 2 delas ut. Här kommer en ny knapp. Vem har ägt den? Två min.
  • Hur gick det till när dessa två möttes för första gången? Två min.
  • Nu blir det komplicerat, för här kommer en tredje person (delar ut tredje knappen). Vem är det? Två min.
  • En av personerna blir kär i en annan. Vilka gäller det? 30 sekunder.
  • Vi vet inte om kärleken är besvarad än, men den tredje personen gör något helt galet. Alltså något helt outstanding som ni aldrig sett maken till förut. Vad? Två min. 

Skrivuppgifter

Dags att plocka fram papper och penna, ett per grupp och uppgift.

  1. Den förälskade personen bestämmer sig för att skriva en kärleksdikt till föremålet för sin kärlek. Ni får fem minuter på er att skriva den dikten.
  2. För att inte glömma det där helt galna som den tredje personen gjorde så är vi nu tillbaka till detta. En tidning har fått nys om det och skriver en notis om det som hänt. Om ni inte kommer ihåg vad en notis är så får ni diskutera. Skriv den notisen. Fem min.
  3. Personen som fått dikten reagerar häftig och bestämmer sig för att skriva ett brev till den som skrivit dikten. På något sätt ska tidningsnotisen också nämnas i brevet. Tio min.
  4. Allt som har hänt resulterar i att en av de tre personerna bestämmer sig för att sätta ut sin bil, sin bostad eller någon annan ägodel på blocket eller i en tidning. Skriv annonsen. Fem min.
  5. En av personerna bestämmer sig för att ställa till med fest och ska bjuda de andra på något alldeles extra gott. Vad blir det? Skriv receptet! Fem min.

Att gå vidare

Samla alla texter sorterade efter texttyp. Diskutera om de fått med det som ska vara med för en dikt, en notis, ett brev, en annons och ett recept. Eleverna ger förslag på förbättringar och redovisar förslagen.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Betygskriterier*

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy