Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Dårfinkar och dönickar – Öppna landskap

Syfte

Inför läsningen av kapitel 7 där Öppna landskap av Ulf Lundell förekommer, får eleverna bekanta sig med texten och därefter skapa ett eget uttryck om en favoritplats med sången som inspiration.

Läraren reflekterar

Referenser till samtid, exempelvis populärkultur, åldras snabbt, men vissa saker är väl värda att uppmärksamma och bevara? Öppna landskap har varit och är fortfarande väldigt omtyckt. Det är roligt att ge eleverna en liten del av det svenska kulturarvet som de kanske inte känner till genom att lyssna, läsa och samtala om texten.

Metod

Inför läsning av kapitlet 7 berättar jag kort om Ulf Lundell och förklarar vad intertextualitet (eller populärkulturella referenser) är. Jag visar eleverna var i texten Lundell och hans öppna landskap finns med på olika sätt. Jag berättar att det genom åren åtskilliga gånger höjts röster att sången borde ersätta Du gamla, du fria som nationalsång. Jag kopierar Öppna landskap och delger eleverna. Vi lyssnar på låten. Eleverna samtalar om vilka tankar och känslor den ger upphov till, samt väljer ut en favoritrad.

Skriv en hymn till din favoritplats

Skapa en egen dikt om en plats du gillar. Platsen kan vara verklig eller fiktiv. Använd gärna Ulf Lundells text, både form och innehåll, som förebild. Frågor som kan ge dig tankar om vad du kan skriva om, tillsammans med exempel ur texten finns här:

Elevexempel (elev i årskurs 7)

Jag trivs bäst i fjällen,
nära bergen vill jag bo.
Några månader om året,
så att själen kan få ro.
Jag trivs bäst i fjällen,
där renar springer fritt.
Där uppe på berget finner jag ro, 
och med släkten vill jag bo.
Med skratt och prat får jag ro,
i fjällen vill jag bo.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.

Betygskriterier*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.

Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och god språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med god säkerhet.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy