Annons: SETT 21-23 april 2020 Kistamässan

Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Chattnovell

Syfte

Formulera en kortare berättelse i chattformat – alltså enbart genom att skriva meddelanden (mellan två personer).

Läraren reflekterar om chattnoveller

Jag visar min närmaste kollega appen Stories by Storytel och hur man kan skapa egna chattnoveller mellan två personer i appar som Text Story, TextingStory och ChatStoryMaker. Han svarar med tre korta fraser som inom loppet av tre sekunder tar oss båda med på känsloresan ”från nyfiket glada till uppgivet trötta”: Det är ju som brevromanen… fast kortare… jaha, där också…

Så kan vi förstås välja att se det, som i Bradburys Fahrenheit 451, där människorna inte längre orkar ta del av fullängder utan nöjer sig med att läsa tablåer, rubriker och sammanfattningar. Men jag vill ändå tro att det kan finnas något roligt, kreativt, språkutvecklande och spännande att utforska här. Om inget annat för att locka till vidare läsning och skrivande. Det går hyfsat snabbt att lägga till text, bilder och textrutor. Det är enkelt att spara och går att ladda ned filmfilen lokalt och/eller till Google Drive. Det går förstås lika bra att skriva chattnoveller med papper och penna!

Metod

Visa eleverna några exempel från  Stories by Storytel (du måste ladda ned appen) eller botanisera på nätet. Förklara för eleverna att det är dialogen som för handlingen framåt. Före eleverna börjar skriva bör de fundera på:

  • Vilka personer novellen ska handla om
  • Vilken relation personerna har
  • Var den ska utspela sig
  • Under hur lång tid
  • Vilket problem som uppstår (novellens intrig)
  • Hur den ska sluta

Det finns en uppsjö av appar, men det går lika bra att skriva en chattnovell med papper och penna. I exemplet nedan har jag använt Text Story. I den går det att skriva meddelanden med emojis, samt lägga in textrutor och bilder.

Exempel

Novellen handlar om kollegorna Fredrik och Sven – lärare på Gäddgårdsskolan i Arboga (skriven som en skämtsam historia om två personer som eleverna känner till).

Lgr 11 Förmåga (kopplingar till årskurs 9)

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Centralt innehåll 

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Kunskapskrav 

Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons: Förstelärarnas rikskonferens 2020
    Annons: Förskolans nyhetsbrev
    Annons: