Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Berätta om dig själv med en lögn

Syfte

Aktiviteten passar bra när man tar emot en helt ny klass, till exempel i årskurs 4 eller 7. Uppgiften får igång elevernas skrivande förhållandevis snabbt och ger läraren en bild av hur eleverna skriver.

Läraren reflekterar

Vissa uppgifter fungerar bara. Detta är en sådan. Eleverna skriver och skriver. De tycker att det är roligt att se om jag lyckas hitta deras lögner! Jag tycker att det är roligt om någon lyckas lista ut min lilla lögn.

Metod

INLEDNING: När jag träffar en ny klass berättar jag om mig själv. I presentationen väver jag in en lögn (men det berättar jag inte för eleverna).

STEG 1: Eleverna skriver en text om sig själva. I texten ska de infoga något som inte är sant. Detta ska göras så subtilt som möjligt, men det måste förstås vara möjligt för läraren att lista ut vad som är lögn (”Jag hälsade på min mormor i sommar” är kanske inte den enklaste lögnen att genomskåda).

Eleverna kan skriva om:

  • Hälsningsfras. Hej på dig Jessica! Hoppas att du mår bra.
  • Nulägesbeskrivning. Jag har precis börjat skolan och …
  • Fritidsaktiviteter och intressen
  • Favoritfilm, bok eller annat du tycker mycket om
  • Vad du inte tycker så mycket om
  • Skildringar av kompisar
  • Ditt hem och din familj
  • Klassen och skolan
  • NÅGOT SOM INTE ÄR SANT!

STEG 2: Jag läser texterna och ringar in lögnerna.

STEG 3: Eleverna får tillbaka sina texter och kollar om jag har gissat rätt. Eleven skriver en kommentar till mig och avslöjar sanningen.

STEG 4: Eleverna delger varandra sina lögner. Jag samlar några lögner på tavlan: Vem lurades bäst?!

STEG 5: Texterna samlas in och läggs in en minneslåda. Eleverna får tillbaka texten när de slutar årskurs 6 (eller 9).

AVSLUTNING: Nu berättar jag att jag inte talade sanning i min presentation. Kan någon lista ut min lögn?!

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Kunskapskrav*

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy