Årskurs 1-3

Undervisning

Att stödja barns läsutveckling

Syfte och tipset i korthet

Nedan får du 35 tips hur läsutvecklingen kan stödjas. Använd alla eller något i din undervisning och ditt sätt att tänka kring läsning. Formuleringarna är tänkta för förälder till barn, men går lika bra att använda för lärare. Eller så kan listan användas på ett föräldramöte. Dela ut listan och låt föräldrarna resonera med varandra om deras erfarenheter, både som barn och vuxna.

Att stödja läsutveckling

  1. Läs ofta högt för ditt barn, gärna lite varje dag.
  2. Gör högläsningen till en mysig och avslappnande stund.
  3. Diskutera den gemensamma läsupplevelsen med barnet – utan att göra samtalet till ett förhör.
  4. Fortsätt läsa högt så länge som möjligt – sluta inte när ditt barn har lärt sig läsa.
  5. Be ditt barn läsa högt för dig ibland. Visa att du lyssnar och undvik att avbryta.
  6. Läs böcker och andra texter så att ditt barn ser det. Om du läser en text på skärm – berätta vad det är du läser.
  7. Berätta om spännande saker du lärt dig, insett eller upplevt genom läsning.
  8. Berätta vad du behöver läsning till på jobbet.
  9. Läs samma texter som ditt barn läser, så att ni kan diskutera dem.
  10. Tala i positiva ordalag om din egen utveckling som läsare.
  11. Beskriv fina barndomsminnen av läsning på ett målande sätt. Be mor- och farföräldrar och andra viktiga vuxna göra samma sak.
  12. Uppmana äldre syskon och andra förebilder att tala positivt om böcker och läsning.
  13. Hjälp ditt barn att skapa rutiner kring läsningen.
  14. Uppmärksamma ditt barns framsteg i läsutvecklingen.
  15. Hjälp ditt barn att hitta texter som känns intressanta för honom eller henne.
  16. Gå till biblioteket tillsammans med ditt barn. Utnyttja personalens expertis.
  17. Diskutera läsning med andra föräldrar och dela boktips med varandra.
  18. Fördöm aldrig ditt barns val av bok eller annan text.
  19. Prata med ditt barn om att man måste kunna läsa olika slags texter – både i tryck och på skärm.
  20. Sucka inte fast ditt barn vill att ni ska läsa samma bok om och om igen.
  21. Tänk inte att loppet är kört om ditt barn säger att han eller hon hatar att läsa.
  22. Hjälp ditt barn att sätta ord på det som känns jobbigt med läsningen.
  23. Beskriv hur du själv brukar göra för att förstå en besvärlig text.
  24. Be läraren berätta hur barnets läsutveckling framskrider.
  25. Be läraren om konkreta råd för hur ni kan stödja läsningen där hemma.
  26. Be läraren berätta vilka teman som kommer att behandlas under läsåret, så att ni kan läsa böcker om samma ämnen där hemma om ni vill.
  27. Fundera på hur mycket tid och energi familjen lägger ner på barnets hobbyer i förhållande till läsningen.
  28. Bläddra i dagstidningen tillsammans.
  29. Lyssna på ljudböcker när ni åker bil, städar klädskåp eller gör något annat stillsamt och tråkigt.
  30. Välj en filmatiserad bok som högläsningsbok, se filmen tillsammans med barnet och diskutera vad ni tyckte.
  31. Diskutera bokomslag och illustrationer och vilka förväntningar och tankar de väcker.
  32. Prata om hur böcker låter, doftar och känns.
  33. Sprid ut böcker på många och gärna oväntade platser i hemmet.
  34. Testa vad som händer om du förbjuder ditt barn att läsa en bok eller annan text som du tycker att han eller hon kunde läsa.
  35. Stör inte det barn som sitter försjunket i en bok – om det inte är absolut nödvändigt.

Lycka till!

Kommentarer

  • Liisa Ulander skriver:

    Jag tycker dom 35 tipsen är jättebra. Jag vill fråga; jag får ofta höra att Lassemaja böcker inte ska läsas högt för tex förskolebarn för att barnen ska själva läsa dom sedan i åk 1-2. Vad tycker du/ni

Svar till Liisa Ulander


Läs vår personuppgiftspolicy