Filmklipp ökar motivationen att läsa
Det enklaste och kanske mest effektiva digitala verktyget för att öka motivationen att läsa är filmklippet. En kortfilm, en favoritscen ur en film, en reklamsnutt eller nyhetsklippet från igår kan ge upphov till oändliga diskussioner i klassrummet. Ett bra klipp skapar ett intresse för ämnet och ger eleverna en möjlighet att aktivera förkunskaper och koppla till egna erfarenheter. Det kan skapa en känsla av att det här skulle kunna hända på riktigt. Autenticitet och här-och-nu är två starka kort att spela!
Filmklippet kan också etablera ett sammanhang (tid och rum) och hjälpa eleverna att förstå tematiken eller ämnet i den text som senare ska läsas. I lyckade fall kan klippet skapa en nyfikenhet för texten och en drivkraft att vilja läsa den. Dessutom finns klippet kvar att användas för att kunna göra senare textkopplingar. Om glöden falnar under läsningens gång eller om något behöver förtydligas kan jag slänga in fler klipp (eller texter) parallellt med läsningen. Det skapar en naturlig variation på läsningens upplägg och ökar elevernas förståelse av texten.
Filmklippen jag väljer är ofta korta, ca 1-5 minuter långa, och väcker förhoppningsvis en känsla. Beroende på klippens innehåll och i vilket syfte de används skapar jag olika sorters frågor och uppgifter som inte tar alltför mycket tid i anspråk. Det kan vara parvisa samtal, gruppsamtal eller skrivande i loggbok i 5-10 minuter.
Mina favoritklipp
Avslutningsvis, en lista med några av mina absoluta favoritklipp med en blandad anknytning till tematik och/eller kontext. Med förklaringar, bakgrundsinformation och översättning fungerar klippen för elever i (nästan) alla åldrar. Hopp, drömmar, karma och ånger:
Om krig, människor på flykt, mänskliga rättigheter, exil och dagsaktuellt: With Syria
Modern teknik, sociala medier, kommunikation, kontroll/övervakning: I Forgot My Phone
Yttrandefrihet, mod och sena 80-talets demokratiseringsprocesser: The Tankman
Sanning och vita lögner: Bajsmackan
Lojalitet och plikter: Lavinen i Turist