Fredriks favoritfilmer: Are You Lost In This World Like Me
I en musikvideo av Moby irrar ett barn omkring i en värld där alla är upptagna av den digitala tekniken. Alla går med sin mobiltelefon klistrad vid näsan och använder den på det ena destruktiva sättet efter det andra. Filmen finns här
Filmens målgrupp
Texten är på engelska, men bilderna är enkla att förstå för alla åldrar. Ämnen som berörs kan vara svenska, engelska och SO. Vissa inslag är kanske inte lämpliga för yngre elever, till exempel en misshandel och ett självmord som filmas och blir virala succéer. Den kan ses från mellanstadiets senare år och uppåt, men viss fingertoppskänsla erfordras.
Innehåll
Filmen berör direkt och indirekt exempelvis:
- digital teknik,
- kommunikation,
- mobiltelefon,
- medier,
- sociala medier,
- rykten,
- lyteskomik,
- mobbning,
- förövare, tyst åskådare, påhejare, offer,
- viral succé,
- socialisering,
- att vara barn,
- att vara vuxen,
- verklighetens vardag,
- fasaden man delar.
Aktiviteter i undervisningen
- Samtala om de frågor filmen ger upphov till. Låt eleverna skriva sina spontana tankar efter filmen – Vad känner de igen sig i och inte?
- Filmen handlar om hur människor lever sina liv och (inte) tar hand om varandra, samhället och jorden. Videon berör även sociala medier och teknik. Hur använder eleverna sin mobiltelefon? Hur gör andra i deras omgivning?
- Videon är samhällskritisk och tar ställning i frågan om den digitala teknikens inverkan – På vilket sätt är videon uppbyggd så att vi, när den är slutar, anser att tekniken är jordens och mänsklighetens undergång?
- Vilka för- och nackdelar, möjligheter och problem finns med mobiltelefonen? Gör en lista!
- Skriva mininoveller till en scen ur videon:
Fredriks favoritfilmer – Alma
En ung flicka blir lockad av en underbar docksamling att gå in i en leksaksaffär. En docka liknar till och med henne. För sent upptäcker hon att själv blir en del av docksamlingen. Filmen finns här
Filmens målgrupp
Filmen är lite läskig, både innehållet och det visuella uttrycket. Den är kanske inget för de yngsta eleverna, men kan passa de flesta åldersgrupperna i grundskolan. Filmen har kopplingar till språk, litteratur och SO-ämnena.
Innehåll
Filmen berör direkt och indirekt exempelvis:
- död,
- liv,
- dockor,
- rädsla,
- fångenskap,
- flykt,
- skräck.
Aktiviteter i undervisningen
Det går såklart att bara se filmen och samtala om den:
- Vilken scen väcker starkast känslor? Vilka? Varför?
- Vilken scen är viktigast, anser du? Motivera.
Det finns många detaljer/ledtrådar som man kan vid en andra visning kan försöka upptäcka eftersom man då känner till hur filmen slutar:
- I början stannar flickan till vid några affischer. Bilder av människor – Vilka är de? Vad står det på affischerna?
- På en av affischerna står det ”Peligro”. Vad betyder det?
- Vad föreställer affärens fönster? (ca 0:40)
- Varför står alla namn på tavlan? När har dessa skrivits? Varför är en del namn utsuddade?
- Vad är det som lockar flickan att gå in?
- Hur öppnas dörren? Hur ska den öppnas inifrån?
- Hur ser dockorna ut – vad har de på sig? Varför ser de så olika ut?
- Vad försöker dockan på cykeln göra? (ca 3:00)
- Hur förstår vi att flickan har blivit en docka?
Det är möjligt genomföra många olika former av skrivande – Varför inte skriva en riktigt läskig historia om en docka som lever?!
Fredriks favoritfilmer: A Letter From Fred
Green Shoe Studios anordnar en sångtävling. Vem som helst får skicka in sina låtbidrag. 96-årige Fred har skrivit en sång till sin nyligen bortgångna hustru. Kuriosa: Fred är den äldste (textförfattare) som någonsin legat på Billboard Hot 100 (nr 42).
Filmens målgrupp
Filmen har kopplingar till engelska och SO-ämnena. Den lämpar sig för äldre elever i grundskolan, kanske från åk 5 och uppåt beroende på elevernas kunskaper i engelska.
Innehåll
Här några exempel på vad filmen direkt eller indirekt berör:
- Kärlek
- Död, sorg
- Saknad
- Livet efter döden
- Tro
- Ålder
- Historia – Samhället förr och nu
- Relationer (förr och nu)
- Skrivande
- Texter
Aktiviteter i undervisningen
- Samtal om filmen. Frågor till filmen finns här: A Letter From Fred – Analysera en kortfilm
- Utifrån filmen och sången – skriv en mininovell om Fred och Lorraine från ögonblicket de träffade varandra tills döden skiljde dem åt.
- Välj en del av Fred och Lorraines liv, t ex när de möttes, började träffas eller när Lorraine låg inför döden. Skriv ett kapitel ur deras liv (berättande text).
- Skriv en egen dikt/sång/brev till någon som betyder mycket för dig.
Fredriks favoritfilmer: Holly Hallonsten
Holly blir förnedrad av en skolkompis. Jonny, som egentligen tycker om Holly, drar ned Hollys byxor på bollplanen när alla ser. Ingen säger något och ingen hjälper Holly när det händer. Holly vill inte gå till skolan. Men en dag kommer kompisen Ramsa hem till Holly och de bildar en hämndpakt. Filmen finns här
Filmens målgrupp
Filmen har kopplingar till svenska och SO-ämnena. Den lämpar sig för alla åldrar i grundskolan, men undervisningens innehåll och upplägg får såklart anpassas efter elevernas ålder.
Innehåll
Här några exempel på vad filmen direkt eller indirekt berör:
- Spel och lekar på skolgården
- Klimatet på skolan – Språkbruk
- Skolans regler
- Vad är ett skämt?
- För vem är det roligt? Är det roligt om någon far illa?
- Kräkningar och mobbning
- Gruppen som deltagare: Att skratta åt andra
- Den passiva åskådaren
- Om kärlek, våld och makt: ”Kärlek börjar med bråk och slutar med barnbidrag”
- Ett förlåt som inte betyder något: ”Förlåt då, det var inte meningen”
- Hämnd
- Att be om ursäkt på riktigt
- Förlåtelse
- Nåd
- Försoning
Aktiviteter i undervisningen
Det går såklart att bara se filmen och samtala om den. Det är möjligt genomföra många olika former av skrivande, till exempel återberättande, beskrivande och reflekterande. Eller varför inte låta eleverna skriva en berättelse om något av filmens bärande motiv eller teman, till exempel vänskap, mobbning, makt, hämnd eller förlåtelse?