Årskurs 4-6
Bild
En ros av papper på alla hjärtans dag
Syfte
Hur viker man en ros av papper?
Läraren reflekterar
Uppgiften och rosen i sig är inte en del av något mer eller fördjupande område. Den är anspråkslös, men fin och ganska rolig att göra. Dessutom får eleverna något med sig som de kan ge till någon annan (om de vill).
Metod
Jag gjorde uppgiften steg för steg tillsammans med eleverna. När det är gjort en gång kan eleverna testa på egen hand och med instruktionen som stöd. Exempel ur presentationen som medföljer som PDF nedan:
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
Betygskriterier*
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
* årskurs 4-6
Kommentarer