Årskurs 1-3
Undervisning
Alternativ till pyssel
Syfte
Skapa en trivsam avslutning genom att göra aktiviteter tillsammans.
Läraren reflekterar
Inte alla gillar pyssel. Det gäller både elever och lärare. Dessa aktiviteter kan användas under delar av terminens sista skoldag eller hela.
Schemalägga en aktivitetsdag
Om man är klasslärare är det ju ganska enkelt att styra schemat sista dagen. Det är bara att dela in dagen i lämpligt antal pass och fylla dem med innehåll. Generöst med tid för rast och lunch brukar också vara uppskattat.
Om man är flera lärare som delar på några klasser brukar ett stationssystem fungera bra. Vi brukar dela in dagen i tre-fyra pass och förbereda lika många stationer. Varje station får ett par ansvariga som genomför aktiviteten med alla grupper. Då behöver varje lärare bara förbereda en aktivitet. Några lärare gillar pyssel, några att baka eller göra julgodis och några att spela spel. Det här är ett bra tillfälle att låta var och en göra det man tycker om och är bra på. Det går förstås lika bra att lärare följer sin grupp till varje station, men då måste man ha koll på alla stationers aktiviteter.
Förslag på aktiviteter som inte är pyssel
Alla aktiviteter nedan är lämpliga att genomföra under ett pass, ca 45-60 minuter, men går att korta ned (om man vill göra två under ett pass).
Rappakalja: Läraren skriver ett ”krångligt” ord på tavlan. Eleverna får i mindre grupper (5-6 är lagom) skriva ned en förklaring på ordet. Läraren skriver också en lapp med den riktiga betydelsen. Lapparna samlas in och läraren läser upp alla alternativ. Därefter får grupperna välja vilken förklaring som de tror är den riktiga. Poängsystem: Om laget gissar på rätt ord = 2 poäng. Om andra lag röstar på ett annats lags förklaring får det förklarande laget 1 p/röst.
Ett ord på bokstaven: Dela in klassen i mindre grupper. Välj fyra kategorier, till exempel maträtt, stad i världen, land, idrottsperson, sångtitel, uppfinning, artist/grupp. Skriv de fyra kategorierna på tavlan. Varje grupp får ett A4-papper som de delar in i fyra kolumner. Läraren skriver en bokstav på tavlan och eleverna ska då skriva ett ord i varje kategori som börjar på bokstaven. Poängsystem: 1 p/unikt ord. Om några grupper har valt samma ord uteblir poängen i just denna kategori.
Musikquiz: Music Quiz
Initialleken: Läraren väljer ut 10-15 personer som är kända av klassens elever. Det kan vara lärare, politiker, musiker, skådespelare, idrottare, tv-personer, lokala kändisar och så vidare. Läraren ska därefter delge ledtrådar för varje person: 3 p initialerna, 2 p en ledtråd, 1 p en ledtråd till. Initialleken
Bäst i test: Bäst i test – Upplägg och aktiviteter finns här
Lekar: I Lektionsbankens kategori Rastverksamhet finns många aktiviteter, både inne och ute, som också kan fungera bra i sammanhanget. Den första är Hitta nyckeln. Klicka på ”Nästa tips” för att hitta en aktivitet som passar just för din grupp. Emma Carlström har samlat 45 klassrumslekar i Veckans lek.
Leka med ord och språket: Cut-up poesi, Bilden och pratbubblan, Black out poetry, ABC-bok med alliterationer, Knöla och kasta ordet.
Spelhåla: Duka fram spel på borden i klassrummet och låt eleverna välja aktivitet. Spel som jag brukar ta med och förbereda är: UNO, kortlek (till exempel 31 och Finns i sjön), Fyra i rad, luffarschack, Otrio (roligt och annorlunda tre i rad), Kasta gris, Skip-Bo, Försvunna diamanten, Vem där, Med andra ord och ett hockeyspel! Jag bjuder på fika om någon vinner mot Skellefteå AIK 🙂
Kommentarer