Årskurs 4-6

Bild

Akvarium med centralperspektiv

Syfte

Lära sig hur man gör för att teckna ett rum med centralperspektiv.

Läraren reflekterar

Det är en del moment som ska genomföras och första gången är det lämpligt att göra dessa tillsammans. Ta det lugnt så att alla hänger med!

Metod: Steg 1-3

Steg 1: Dra två diagonala streck från hörn till hörn så att de korsar varandra i mitten.
Steg 2: Dra lodräta streck mellan strecken med jämna mellanrum på båda sidor om centrum. OBS! Viktigt att ha samma antal och avstånd mellan strecken på båda sidorna.
Steg 3: Forma bågar mellan strecken – börja längst in. Detta blir taket på akvariet.

Steg 4-6

Steg 4: Dela in underkanten i lika stora fält, med ett ungefärligt avstånd på 3-4 cm (dela papperets bredd i 5-6 avstånd). Märk ut dessa med små streck i papperets underkant. Dra streck från mitten och nedåt till varje streck. Denna yta blir golv.
Steg 5: Dra vågräta streck med jämna mellanrum på golvet.
Steg 6: Fyll i alla linjer med svart vattenfast tusch. Färglägg golvet i rutor.

Steg 7-9

Steg 7: Rita fiskar, vattendjur och växter med blyerts.
Steg 8: Färglägg med oljepastell.
Steg 9: Måla vatten med vattenfärg.

Elevexempel

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Centralt innehåll*

Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.

Betygskriterier*

I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy