Annons:

Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Jorden runt – skriva dagbok

Syfte

Uppgiften utvecklar den personliga språkstil som finns i brev och dagböcker. Känslor och stämningar är viktiga inslag i sådana texter. Individen står i centrum, t ex hur personen mår, känner, tänker, upplever, agerar och reagerar inför och på olika händelser och upplevelser.

Läraren reflekterar

En uppgift med många möjligheter, t ex med konstnärliga inslag (bilder, layout). Eleverna får dessutom göra sin drömresa! Bara det kan räcka som motivation. Ibland fungerar en lärarstyrd resa bättre än en elevstyrd. Det beror lite på hur gruppen fungerar.

Inför arbetet

För att eleverna bättre ska förstå formen kan ni läsa några reseskildringar tillsammans. Några användbara sidor är resedagboken, min tur, eller resedagbok.

Arbetsuppgift

Eleven ska åka jorden runt och föra dagboksanteckningar. Intressanta sevärdheter, aktiviteter, utflyktsmål, maträtter och allt annat typisk för platsen kan ingå i reseskildringen. Krydda dagboken med personliga reflektioner och händelser. Bilder som du får använda finns på wiki commons.

Läraren kan styra resan inledningsvis och kan då förbereda med bra texter, filmer och bildunderlag som eleverna kan använda. Ju längre resan går desto större frihet kan eleverna få. Från början kan de till exempel få några timmars fri tid på platsen som sedan utökas till en hel dag. I slutet av resan kanske de kan ta sig fram på egen hand.

För att redigera ihop två bilder krävs ett enkelt dataprogram. Paint fungerar bra i PC-miljö och ”Alfa-funktionen” i Pages fungerar utmärkt för MAC-användare. Den egna bilden ska tas med enfärgad bakgrund. Det blir enklare att frigöra bilden. Exempel:

Fredag 25/6 2010 Rom, Italien

Äntligen är jag framme. Jag sitter just nu framför en av världens mest kända byggnader och njuter av en varm kopp italienskt kaffe…. Underbart! Vädret är härligt, ca 25 grader varmt och strålande solsken. Guiden i Colosseum berättade att byggnaden är 48 meter hög och att Colosseum skadades svårt av en jordbävning 1349.  Det mesta av stenarna som rasade användes för att bygga palats och kyrkor i Rom. Lite senare idag ska jag besöka Fontana Di Trevi och svalka mig i vattnet, men först blir det lunch…. Bruschetta, Carbonara och Tiramisu väntar! I love Italia!

Lgr 11 Förmåga 

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Centralt innehåll 

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp- byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Kunskapskrav 

Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samtgod språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: