Annons:

Årskurs 7-9

Tyska

Föregående tips Nästa tips

Att samtala

Syfte

I det här arbetsområdet ska vi träna på att uttrycka oss muntligt på tyska. Första steget är att vi ska våga prata och försöka få till ett flyt och sedan går vi vidare och försöker uttrycka oss mer korrekt och utvecklat genom att använda olika strategier. När vi arbetar med det här kommer eleven att bli bättre på att:

  • uttrycka sin åsikt om något på tyska
  • förstå vad kompisar säger på tyska
  • inleda ett samtal, byta ämne, hålla med, argumentera mot, avsluta ett samtal

Lärarens tankar

I det här arbetsområdet fokuserar vi extra på att samtala på tyska. Eleverna är vana vid små lekfulla muntliga övningar och här ska vi ta övningarna ett steg längre genom att lära oss diskussionsfraser som kan användas för att förtydliga, utveckla och föra resonemanget vidare.

Metodbeskrivningar

  • Vi börjar med små övningar för att komma igång. Vi gör stationer i klassrummet där eleverna får gå runt och göra tre olika små muntliga uppgifter. De ska prata om sin familj, beskriva vad de ser på en bild och prata om sådant som de gillar (övning 1).
  • Vi fördjupar oss i vilka strategier vi kan använda för att förstå talat språk och göra oss förstådda muntligt och vilka strategier som inte är framgångsrika. Till detta använder jag följande bilder som eleverna är vana vid att se och använda (se övning 2). Jag motiverar på så sätt anledningen till varför det är bra att kunna många olika meningar på tyska som för samtal framåt, bekräftar, frågar och så vidare.
  • Därefter visar jag samtalsfraser som vi ägnar ganska mycket tid åt att träna på under lektionstid (se övning 3).
  • Vi tränar på att samtala i uppgifter där vi får tycka till om ämnen som ligger oss nära. Här får eleverna ha samtalsfraserna till hands (övning 4).
  • Avslutningsvis gör jag en uppgift som bedömningsuppgift utan hjälpmedel. Uppgiften liknar den ovan men med andra ämnen. Välj några ämnen som du vet att dina elever har åsikter och tankar om. Ge dem tio minuters förberedelsetid och låt dem sedan samtala auf Deutsch så det står härliga till!

LGR 11 Förmåga

  • förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter,
  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,

Centralt innehåll

  • Åsikter, känslor och erfarenheter.
  • Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
  • Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
  • Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.

Kunskapskrav

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: