Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Källkritik
Syfte
Eleverna lär sig mer om medier, källkritik och källtillit.
Läraren reflekterar
Upplägget har genomförts i en årskurs åtta. Med vissa anpassningar fungerar det lika bra till en sjua eller nia. Texthäftet kan användas om underlag för genomgångar och/eller läsning och skrivande.
Metod
Här ett antal förslag med filmer att exempelvis inleda lektioner med. Eleverna kan sammanfatta enligt EPA, enskilt-par-alla.
Här en presentation om hur man skriver referat:
Medföljande häfte berör bland annat följande: konspirationsteorier, fake news, deep fake och vandringssägner. Det finns även förslag på hur en slutuppgift till området kan se ut. Checklista till elevernas skrivande av medföljer.
Länkar till artiklarna i häftet
Artikel 1 – Experten: Därför tror vi på konspirationsteorier
Artikel 2 – Här är Storken – Jakob, 20, lurade hela Sverige
Artikel 3 – Stoppa ”fake news” med källkritik
Artikel 4 – Fejknyheter sätter stopp för aprilskämt
Artikel 5 – Deepfakes är här – nu kan datorn förfalska ansikten i filmer
Artikel 6 – Jack Werner om vandringssägner
Kommentarer