Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Källkritik

Syfte

Eleverna lär sig mer om medier, källkritik och källtillit.

Läraren reflekterar

Upplägget har genomförts i en årskurs åtta. Med vissa anpassningar fungerar det lika bra till en sjua eller nia. Texthäftet kan användas om underlag för genomgångar och/eller läsning och skrivande.

Metod

Här ett antal förslag med filmer att exempelvis inleda lektioner med. Eleverna kan sammanfatta enligt EPA, enskilt-par-alla.

Här en presentation om hur man skriver referat:

Medföljande häfte berör bland annat följande: konspirationsteorier, fake news, deep fake och vandringssägner. Det finns även förslag på hur en slutuppgift till området kan se ut. Checklista till elevernas skrivande av medföljer.

Länkar till artiklarna i häftet

Artikel 1 – Experten: Därför tror vi på konspirationsteorier
Artikel 2 – Här är Storken – Jakob, 20, lurade hela Sverige
Artikel 3 – Stoppa ”fake news” med källkritik
Artikel 4 – Fejknyheter sätter stopp för aprilskämt
Artikel 5 – Deepfakes är här – nu kan datorn förfalska ansikten i filmer
Artikel 6 – Jack Werner om vandringssägner

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy