Årskurs 7-9
Engelska
Word of the Day
Syfte
Att skapa intresse för ord och uttryck.
Läraren reflekterar
Word of the Day ska fungera som ”en intressant sak att lära sig” och inte kräva noggranna och tidskrävande förberedelser – maximalt några minuter att förbereda och några minuter att berätta om ordet! Det har blivit ett roligt inslag i lektionen, och eleverna påminner mig om jag glömmer.
Metod
Ibland väljer jag Word of the Day på Merriam-Webstar, ibland något aktuellt ord och ibland väljer jag helt enkelt ett ord som känns bra. Jag skriver ordet på tavlan och frågar om någon kan ordet eller i alla fall har hört det – om någon kan får den såklart svara. Annars skriver jag vad ordet betyder, ger en exempelmening, samt drar eventuell etymologi. Ibland frågar elever om liknande ord, synonymer eller närliggande i betydelse, som då också hamnar på tavlan.
Ordspanare
Jag avslutar med uppmaningen: Håll koll på ordet – se om du upptäcker det någonstans tills nästa gång vi ses! Eller så kanske du får anledning att använda det själv!
Lgr22 Syfte
Utveckla förståelse av kulturella och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används.
Centralt Innehåll
Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Betygskriterier
Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i lättillgängliga texter av olika slag. Eleven väljer och värderar innehåll i muntliga och skriftliga källor av olika slag samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
Eleven diskuterar välutvecklat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.
Kommentarer