Årskurs 4-6
Engelska
Wanted
Syfte
Att efterlysa en person fordrar ett visst sorts språk och att orden väljs med omsorg. Detta är kanske ett lämpligt tillfälle att uppmärksamma synonymer och nyanser av ord, till exempel vilken skillnaden är mellan ”missing” och ”wanted”.
Läraren reflekterar
En rolig uppgift som lockar fram elevernas kreativitet! Och, som vanligt, när elevernas arbeten publiceras blir drivkraften större.
Metod och instruktion till eleverna
Den som läser beskrivningen ska snabbt skapa sig en bild av den efterlyste. Meningarna bör vara korta och innehållet i texten detaljrikt. Vaga minnesuppgifter och målande beskrivningar kan utelämnas. Ge eleverna förslag på hur de kan skriva. Några exempel som kan skrivas på tavlan är:
- Write short sentences
- Describe one detail at a time
- Be specific (for example … shoe size 42 … instead of large shoes)
- Structure (start with the whole person, the face, from head to toe)
- What has the wanted person done?! What´s the reason for the search?
- Don´t forget details like dates and places where the wanted person has been seen
Elevexempel
Fler arbetsuppgifter
- Efterlys dig själv.
- Efterlys en kändis.
- Efterlys en erkänd brottsling!
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.
Centralt innehåll*
Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
Betygskriterier*
I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
* årskurs 4-6
Kommentarer