Annons:

Årskurs 4-6

Bild

Föregående tips Nästa tips

Vikingaskepp på stormigt hav

Syfte – Att skapa djup i en bild

Hur färgers nyans, storlek (på vågor) och ett enkelt ingrepp (klippningen) skapar djup i en bild.

Läraren reflekterar om kopplingar till SO-ämnena

Upplägget kan användas för att gestalta ett ämnesinnehåll i bild. Kan med fördel kombineras med SO när klassen läser och lär sig om just vikingatiden.

Metod

Först målade vi havet. Vi tittade på hur nyanseringen av färgen och storleken på vågorna kan skapa djup i bilden. Sedan ritade vi skepp. Återigen studerade vi förlagor och såg på de särdrag som var specifika för just vikingarnas skepp. Dessa särdrag kan skrivas upp på tavlan som minnesstöd (tillsammans med en enkel skiss). Barnen klippte sedan ut dem och vi skar en skåra i havet där skeppet fick segla. Snyggt och effektfullt, eller hur?!

Att skapa djup i en bild med färg, storlek och tvådimensionellt arbete - Av Malin Clarström
Att skapa djup i en bild med färg, storlek och tvådimensionellt arbete - Av Malin Clarström
Att skapa djup i en bild med färg, storlek och tvådimensionellt arbete - Av Malin Clarström

LGR 11 Förmåga (kopplingar till årskurs 3)

Skapa bilder med /…/ hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.

Centralt innehåll

Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund. Framställning av berättande bilder. Teckning, måleri, modellering och konstruktion.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons:
    Annons:
    Annons: