Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Vikarien: Brevet hem – Kreativt skrivande

Syfte

Analysera Vikarien av Hans Erik Engqvist genom att skriva brev ur huvudpersonens perspektiv.

Läraren reflekterar

Läraren Lisbeth har hållit inne sina känslor och tankar alldeles för länge. Som läsare lider man med henne. I ett fiktivt brev, som eleverna skriver, ges Lisbeth möjlighet att lätta sitt hjärta. Tack vare både innehåll och form är detta en skrivuppgift som nästan alltid går hem!

Metod – Aktiviteten ”Brevet hem”

Förslag på aktiviteter till Vikarien av Hans Erik Engqvist som kan föregå skrivandet. Jag går igenom vad som brukar känneteckna brevskrivandet, till exempel datering, hälsningsfras och det personliga tilltalet.

INSTRUKTIONER TILL ELEVERNA: I näst sista brevet hem, tre veckor före jul, anstränger sig Lisbeth för att upprätthålla fasaden. Hon skriver om ”små problem” och ”bussiga ungar”. Hon presenterar ett nytt grepp, grupparbeten, som hon vet kommer att misslyckas. Precis som i de andra breven drar hon nödlögner för att skydda sig själv. Nu får du möjlighet att skriva ett brev som är 100% ärligt, både om klassen och sig själv.

Efter att Bengt och de andra överlämnat blomman för andra gången kan Lisbeth slappna av. De har erkänt sin skuld, visat ånger och bett om ursäkt. Lisbeth går ombord på tåget och sätter sig ned för att skriva ett brev som hon tänker överlämna när hon kommer hem (eller skicka ett mail, visserligen en anakronism, om nu någon elev tycker att det är konstigt att hon skriver när hon ska hem). Hon skriver om exempelvis:

  • Första skoldagen
  • Utflykten och slagsmålet i bussen
  • Busschaufförens våld och egna tankar om sitt ledarskap
  • Lärarmötet
  • Genomgången i matematik
  • Grupparbetet
  • Avslutning och utskällningen
  • Blomman på perrongen
  • Bengt

Så här kan du skriva
Fredag
21/12 1981

Hej mamma och pappa!
Jag har precis hoppat på tåget. Jag har inte varit riktigt ärlig i mina tidigare brev. Det har varit ett jättetufft halvår. Jag har gråtit flera kvällar och … Eleverna har varit … särskilt en som heter Bengt … Första skoldagen …

Puss och kram! Ses snart! Snart ska vi hugga en julgran! hälsar er doter

Lgr22 Syfte 

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Betygskriterier

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy