Årskurs 1-3

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Vad tar du med dig till en öde ö?

Syfte

En kluring som eleverna kan lära sig och testa på familjemedlemmar och vänner. Det är dessutom en aktivitet där eleverna talar inför hela klassen utan att de faktiskt tänker på det.

Läraren reflekterar

Ibland blir det lite tid över. Då kan det vara bra att ha någonting i bakfickan. Det här en en sådan aktivitet som jag har använt med många klasser. Jag är kört den oftast när jag träffar en ny klass (för att jag vill lära mig namnen snabbt). Den är klurig och lockar fram både skratt och gråt (nästan). Självklart ser jag till att alla får ledtrådar till lösningen innan det brister fullständigt för dem som inte kommer på hur det går till.

Om den öde ön – Kluringens förutsättningar

Jag berättar följande: ”Jag ska åka till en öde ö. Det vore roligt om ni alla ville hänga med. Men för att få följa med måste man ta med sig rätt saker. Helt enkelt – Bra saker att ha med sig till en öde ö! Jag bestämmer vad var och en får ta med sig och OM just du får hänga med.”

”Det gäller alltså att lista ut vad man får ta med sig för att få följa med.”

Till läraren: Systemet vad som får medtas bygger på varje deltagares förnamn. Bestäm om det är begynnelsebokstaven som styr (lättare) eller sista bokstaven i namnet (mycket svårare). Fredrik får således ta med sig:

Metod

Börja med att berätta vad du tar med dig först. Brodera ut ditt val genom att motivera varför du väljer just detta. ”Jag tar med en ficklampa. Den är superbra att ha eftersom ….”. Därefter vänder du dig till första eleven och frågar vad denne vill ha med sig. Om eleven svarar rätt enligt din valda princip (till exempel förnamnets första bokstav) får eleven hänga med och ta med sig sin sak. Om det är fel stannar eleven hemma. Gå vidare till nästa elev och kör därefter laget runt.

Ledtråd 1: Efter några varv är det alltid någon som har kommit på. När det blir din tur igen kan du summera vad du har tagit med. Gör likadant med de elever som har kommit på principen.

Ledtråd 2: Tilltala varje elev vid namn innan du frågar vad de ska ta med sig: ”Anna – Vad tar du med dig?”

Ledtråd 3: Tilltala varje elev vid namn och betona begynnelsebokstaven.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare.

Betygskriterier*

Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som upprätthåller samtalen väl.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy