Årskurs 4-6
Undervisning
Föregående tips Nästa tipsUtrymning och inrymning
Syfte
Att eleverna reflekterar över samtida fenomen som skolskjutningar, vapenlagar, skolmiljön, rädslor, men även hur rädslor kan skapas.
Läraren reflekterar om nyheten
På en skola i Sigtuna kan man med en central knapp låsa skolans alla rum vid eventuell skolskjutning. Det här väcker hur många frågor som helst som handlar om demokrati, samhället, säkerhet, hälsa, värdegrund och rädslor. Att samtala om något aktuellt och elevnära brukar väcka engagemang. Innan man pratar med eleverna bör man också lyfta frågan i personalgruppen: Hur diskuterar man om svåra ämnen utan att göra eleverna rädda i onödan?
Frågor att fundera på, samtala och skriva om
Läs artikeln gemensamt: Gymnasium installerar larm vid skolskjutning – låser in eleverna
Frågor eleverna kan tänka på, samtala och skriva om (till exempel i en läslogg):
- För- och nackdelar med systemet?
- Vad händer om gärningsmannen redan är inne i ett rum som blir låst?
- Vad händer med de elever som inte hunnit fly undan till ett rum?
- Hur vanligt är det med skolskjutningar i USA, Europa och Sverige?
- Vad kan skillnaderna bero på?
- Argument för och emot att förbereda elever (i Sverige) inför skolskjutningar?
Kommentarer