Årskurs 4-6

Rastverksamhet

Föregående tips Nästa tips

Utespel

Syfte

Att spela sällskapsspel är väldigt populärt på vårt fritidshem och vi ville erbjuda den möjligheten även utomhus.

Metod

Material som vi använde:

  • Träskivor i olika tjocklek, plywood och locken från pennskrin
  • Bilder som vi laminerade
  • Häftpistol
  • Flaskfärger
  • Trähjul
  • Flirtkulor
  • Lim
  • Bokplast
  • Plastfigurer och schackpjäser i plast

Så här gjorde vi – Memory
Vi hittade två lock av tunn plywood som suttit på lådor till färgpennor. Dessa sågades i rektanglar och vi fäste laminerade bilder i par med häftpistol. Memoryt lades i en hink för att lätt kunna ta med ut på skolgården.

Fia med knuff
Vi tog en kartongbit som suttit på en pärm med tapetprover och limmade på ett vitt papper. Vi ritade sedan cirklar på spelplanen som vi färglade och plastade sedan med bokplast så att den tålde att vara utomhus. Spelpjäserna gjorde vi genom att limma fast olika figurer på trähjul med limpistol. Spelpjäser och en tärning lades i en hink för att lätt kunna tas med ut.

Tre i rad
Vi hittade ännu ett lock från en pennlåda och ritade rutor med en märkpenna på den. Flirtkulor limmade på trähjul i två olika färger valde vi till spelpjäser. Spelpjäserna i en burk så de lätt kan tas med ut.

Vilda Pokémon
Vi sågade ut en cirkel i plywood som vi målade som en Pokémonboll med flaskfärg och sedan lackade. Vi skrev ut små bilder på Pokémonfigurer som vi klippte ut och laminerade. Dessa limmade vi fast på den stora spelplanen. Paret till dessa laminerade vi med en baksida som på ett spelkort och la dessa i en hink tillsammans med ett antal spelpjäser. Spelreglerna är detsamma som för vildkatten.

Reflektioner från pedagoger

Många elever har uppskattat möjligheten till att varva ner på rasten tillsammans med en vän, en vuxen eller att utmana någon. Vilda Pokémon har varit populärast då flera kan vara med och många vill vara den som drar kortet.

Vi har sett en vinst i att ha en vuxen med i uppstarten då elever som inte brukar leka tillsammans ändå kan spela och ha kul ihop. De har ibland varit ett viktigt inslag för att förebygga elevers utanförskap. Alla kan vara med och efter en omgång memory kan man utmana nästa som vill vara med.

Vår vilja är att bygga fler utespel då vi uppskattat de som samtal som finns runt spelen och uppkommer under spelets gång. Enkla spel med tydliga regler har fungerat bäst tycker vi.

Reflektion från elever

Eleverna frågar ofta efter spelen och de är utlånade många raster. Det spelar också ofta med någon de inte känner så bra och även i olika åldrar tillsammans.

Lgr22

Normer och regler i elevernas vardag, till exempel i lekar och spel, och varför regler kan behövas.
Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.
Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy