Årskurs 1-3

Bild

Triangelträd

Syfte

Att skapa en kreativ färgexplosion med olika former, samt träna handmotorik vid användning av linjal.

Läraren reflekterar

Eleverna tyckte det här var en jätterolig uppgift. Användning av linjal bidrog till att alla eleverna lyckades med uppgiften. Att arbeta med tuschpennor gav väldigt färgrika bilder. När vi skapade triangelträden kunde vi även prata om olika matematiska begrepp, till exempel trianglar, geometri och symmetri.

Metodbeskrivning

Material: Vita och svarta papper, linjal och tuschpennor. Vi började med att titta på filmen Cubism-autumn. Jag hade skrivit upp instruktioner på tavlan, steg för steg. Medan jag berättade om varje steg ritade jag på tavlan (så att eleverna kunde se hur bilden växte fram). Jag berättade att hela bilden ritas med hjälp av linjal. Steg för steg:

  1. Klipp ut en svart stam.
  2. Den stammen ska sedan klistras fast på det vita pappret.
  3. Utifrån stammen drar man sedan två linjer med stöd av linjal som visar hur stor själva trädkronan ska vara (blyertspenna).
  4. Sedan placerar man pennan på mitten av stammens topp och ritar raka linjer ut mot papprets kanter (blyertspenna).
  5. Gör olika trianglar med hjälp av linjalen och blyertspennan i de fält som skapats.
  6. Rita ”marken” och eventuellt ett ”geometriskt” djur eller annan figur.
  7. Fyll i alla konturer med svart tuschpenna.
  8. Fyll alla områden med valfria färger.

Eleverna fick själva bestämma hur stora deras geometriska figurer i trädet skulle vara.

Exempel

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Centralt innehåll

lika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy