Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Tre skönlitterära inledningar

Syfte

Öka intresset för litteratur.

Läraren reflekterar

Ett slag för litteraturen! Varför det, kanske du undrar? Jo, jag anser att litteratur och tillgången till litteratur är viktigt i ett samhälle. Unesco (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization), som står bakom denna Världsbokdagen, säger att:

Böcker är ett av våra allra mest effektiva verktyg för att arbeta för fattigdomsbekämpning och fredsbyggande, och målet med Världsbokdagen är att uppmuntra författare och kämpa mot analfabetism. Källa: http://www.unesco.se/varldsbokdagen/

Metod

Jag har i samråd med skolans bibliotekarie Marit Hammarland valt ut tre olika böcker. Jag kommer att läsa inledningarna till dessa tre böcker högt för klassen. Eleverna kommer sedan att få arbeta enskilt med några frågor.

Enskilt arbete: Frågor efter högläsningen

  1. Vilken av de tre inledningarna gillade du mest?
  2. Varför gillade du denna? Förklara och motivera.
  3. Om du kort skulle sammanfatta vad inledningen handlade om, vad skulle du då skriva? Din sammanfattning får vara på max sju meningar.

Grupparbete: Delge varandra och jämföra

När alla fått möjlighet att skriva ner sina svar kommer klassen att delas in i grupper om 3-4 personer. I gruppen berättar eleverna för varandra vilken inledning de gillade mest och varför de gillade just denna. De ska också få läsa upp sina sammanfattningar för varandra och jämföra dem. Har de som valt samma bok tagit upp samma saker?

När detta är gjort kommer jag kort att berätta om Unesco och Unescos arbete. Därefter ska grupperna få ut diskussionsuppgifter som är kopplade till det citat från Unesco som jag har lagt in här ovan.

Diskussionsuppgifter:

  1. Unesco säger att ”Böcker är ett av våra allra mest effektiva verktyg för att arbeta för fattigdomsbekämpning och fredsbyggande”. Vad tror du att Unesco menar med detta? Diskutera i gruppen och skriv ner era tankar.
  2.  Enligt Unesco är målet med Världsbokdagen att ”uppmuntra författare och kämpa mot analfabetism”. Hur tänker du att man kan göra för att kämpa mot analfabetism och uppmuntra författare att skriva? Diskutera och lista alla de förslag som ni kan komma på.

Alla: Delge gruppernas arbete

När grupperna fått diskutera kommer vi att följa upp svaren i helklass.

Läraren om bokval

Nu undrar du säkert vilka inledningar det är jag ska läsa. Det är inledningen av Boktjuven av Markus Zusak, Tappa greppet av Katarina von Bredow och Förflyttade av Hanna Christenson. Man skulle kunna välja helt andra böcker, böcker som berör teman som krig, uppväxtmiljö och barndom. Hade jag gjort det hade jag nog valt Jag är Malala av Malala Yousafzai, Om det var krig i Norden av Janne Teller och novellen Du och jag mot världen av Zulmir Becevic.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll*

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Kunskapskrav*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy