Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsTio över ett – Motiv
Syfte
Komma ihåg texten och skapa förutsättningar för att kunna analysera.
Läraren reflekterar
Att göra anteckningar regelbundet under läsning ger bra och nödvändigt stöd åt minnet. För att eleverna inte ska uppleva att uppgifterna tar överhanden över läsningen kan den här varianten med avgränsat (i omfång) skrivande vara väl motiverat. Att svara på frågor om eller skriva sammanfattningar av varje kapitel kan ju bli lite tjatigt och göra att motivationen att läsa vidare sjunker.
Metod
Att upptäcka planterade ledtrådar, mönster och göra kopplingar fram och tillbaka i texten är för en ovan läsare inte helt enkelt. Därför brukar jag ganska tidigt i läsningen berätta att handlingen kommer att kretsa kring vissa saker (motiv). Eleverna får dessa ord på en liten lapp (som samtidigt kan fungera som bokmärke). Efter varje läst kapitel ska eleverna komma på en titel, samt skriva vilket motiv som de bäst anser sammanfattar kapitlet. Självklart kan eleverna sätta ett annat lämpligt ord på kapitlet om de anser att det är bättre.
I läsningen av Tio över ett, Ann-Helen Laestadius, nämner jag följande fem motiv:
PLATS: Specifika platser som Majas hem, gruvan och biblioteket återkommer ofta och symboliserar olika aspekter av hennes liv: trygghet, hot och fristad. I skolan får Maja stöd av läraren Stina, men känner press från andra. Skolan är platsen där prestationer, relationer och uppträdanden blir av avgörande betydelse för Maja.
SPRÄNGNING: Kiruna måste flyttas på grund av gruvan. Den gamla staden flyttas och rivs, samtidigt som en helt ny stad växer fram. Sprängningarna symboliserar både den fysiska förändringen av staden och Majas inre stress. Maja försöker få kontroll när hon dokumenterar Kirunas sprickor med sin mobilkamera och vaknar varje natt redo att rädda sin familj med sin väska.
KÄRLEK: Maja har spanat på Albin i evigheter, men knappt sagt ett ord till honom. Hon kan hans schema och vet när han tränar ishockey. Oväntat och plötsligt får Maja möjlighet att lära känna honom i bokklubben. Steg för steg kommer hon närmare och närmare, men plötsliga händelser gör att Maja blir osäker. Det turbulenta kärlekslivet kastar Maja mellan hopp och förtvivlan.
VÄNSKAP: Julia är en tålmodig vän som lyssnar på Majas funderingar om kärlek och gruvan. Maja är dock inte riktigt där för Julia när hon går igenom svåra och livsavgörande händelser. Vänskapens lojalitet sätts på prov. Maja och Julias vänskap skildrar även konflikter, svartsjuka och hänsyn till förändrade omständigheter.
LÄSNING: Maja använder böcker som en tillflykt från sin oro över Kirunas stadsflytt. Böckerna ger henne något att hålla fast vid när allt annat känns osäkert. Läsning är en stor del av Majas personlighet och identitet. Böckerna bygger relationer och samtalen om dem skapar gemenskap. Biblioteket är en viktig plats där hon kan vara sig själv.
Jag brukar samla elevernas och mina förslag i ett dokument som vi fyller på gemensamt. Eleverna skriver sina titlar och motiv på en sida i sin skrivbok.

När eleverna har läst ungefär halva boken stannar vi upp i läsningen. Eleverna får skriva om på vilka olika sätt boken kretsar kring till exempel platser, kärlek och läsning. Ibland väljer de själva vilka motiv de vill skriva om. Eleverna återvänder till sina anteckningar och bläddrar i boken för att lyfta fram olika exempel.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.
Betygskriterier
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och diskussionerna väl. Eleven framför åsikter med väl underbyggda argument. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Kommentarer