Annons:

Årskurs 7-9

Engelska

Föregående tips Nästa tips

The Bucket List

Syfte

Att formulera ”meningen med livet”, eller iallafall vad du väldigt gärna vill göra!

Läraren reflekterar

Jag har gjort en egen Bucket List, i form av en presentation med tio bilder. Sju av dem är saker som skulle kunna finnas med på min lista, tre är falsarier. Jag visar eleverna presentationen. Sedan får eleverna samtala i grupper om 2-3 och gissa vilka tre som inte stämmer med mina drömmar. Jag avslöjar såklart vad som är falskt och så får eleverna avsluta med att gissa på den dröm jag hittills uppfyllt (en av de sju). Det blir en ganska rolig inledning till uppgiften!

Metod och upplägg

Låt eleverna ta del av Brittany´s livsöde. Upplägg finns här: Euthanasia. I Brittany’s fönster stod följande ord:

It is not the years in your life, it is the life in your years.

Vad tror ni man menar? Diskutera i par, lyft tillsammans.

Brittany hade en sak till som hon ville göra innan hon dog: Se Grand Canyon. Vad är det? Vad gör man där? Visa klippet om Grand Canyon (2:30 min). Låt eleverna resonera: Skulle du vilja åka dit? Varför/varför inte?


Fler bilder finns här: The-grand-canyon-how-to-get-the-most-from-a-short-trip

The Bucket List

Många människor har en lista med saker som de vill göra/uppnå i sitt liv, precis som Brittany. På engelska kallas det en bucket list. Ofta handlar det om saker man vill uppleva, något man vill lära sig, människor man vill träffa eller saker man vill ha.

Skriv din bucket list. Skriv tio saker som du känner att du vill göra/uppnå/ha i ditt liv.

Välj ut tre saker från din lista, förbered ett muntligt föredrag där du berättar om tre saker du vill göra/uppnå/ha i ditt framtida liv. Skapa en presentation med tre bilder som illustrerar det du vill göra. Berätta om varje bild. Förklara varför det här är viktigt/intressant/lockade för dig. Föredraget bör vara minst två minuter långt – max fyra.

LGR 11 förmåga

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift, använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda, anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Centralt innehåll

Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.

Kunskapskrav

I muntliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons:
    Annons:
    Annons: