Årskurs 7-9
Engelska
The Bucket List
Syfte
Att formulera ”meningen med livet”, eller iallafall vad du väldigt gärna vill göra!
Läraren reflekterar
Det här är en uppgift som brukar engagera!
Metod och upplägg
Jag har gjort en egen Bucket List, i form av en presentation med tio bilder. Sju av dem är saker som skulle kunna finnas med på min lista, tre är falsarier. Jag visar eleverna presentationen. Sedan får eleverna samtala i grupper om 2-3 och gissa vilka tre som inte stämmer med mina drömmar. Jag avslöjar såklart vad som är falskt och så får eleverna avsluta med att gissa på den dröm jag hittills uppfyllt (en av de sju). Det blir en ganska rolig inledning till uppgiften!
Många vill se Grand Canyon. Vad är det? Vad gör man där? Visa klippet om Grand Canyon (2:30 min). Låt eleverna resonera: Skulle du vilja åka dit? Varför/varför inte?
Fler bilder finns här: The-grand-canyon-how-to-get-the-most-from-a-short-trip
The Bucket List
Många människor har en lista med saker som de vill göra/uppnå i sitt liv. På engelska kallas det en bucket list. Ofta handlar det om saker man vill uppleva, något man vill lära sig, människor man vill träffa eller saker man vill ha.
Skriv din bucket list. Skriv tio saker som du känner att du vill göra/uppnå/ha i ditt liv.
Välj ut tre saker från din lista, förbered ett muntligt föredrag där du berättar om tre saker du vill göra/uppnå/ha i ditt framtida liv. Skapa en presentation med tre bilder som illustrerar det du vill göra. Berätta om varje bild. Förklara varför det här är viktigt/intressant/lockade för dig. Föredraget bör vara minst två minuter långt – max fyra.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll*
Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
Betygskriterier*
I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.
* årskurs 7-9
Vilken rolig idé! Denna tänker jag använda i engelskundervisningen under min sista praktik-period i höst.