Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Textmöte: Karin Boye och Timbuktu

Syfte

Låta två liknande texter möta varandra för att jämföra språk, stil och innehåll. Vad har de gemensamt och vad skiljer dem åt? Det är intressant hur lik Boyes poesi är Timbuktus låt. Kanske har Timbuktu läst Boyes dikt och fått idéer till sin låt?

Läraren reflekterar

Att arbeta med poesi är alltid kul. När jag läste Karin Boyes dikt började jag direkt tänka på Timbuktus låt som jag har hört så många gånger. Timbuktus låt är längre och innehåller så mycket, bland annat snillrika förolämpningar, liknelser och metaforer. En snyggt förpackad historia, till härliga toner. Hur kan en kort dikt säga så otroligt mycket?

Då och då behöver elever få ha kul, få vara kreativa och leka med språket. Dessa texter är utmärkta för att inspireras av, kanske skriva något liknande? Eller bara ta till sig av formuleringar och nya ord? Med ett samarbete med musikläraren kanske eleverna kan skriva en egen raptext?

Metod

STEG 1: Vi läser Från en stygg flicka av Karin Boye, ur diktsamlingen Härdarna (1927). Dikten finns här:
https://www.karinboye.se/verk/dikter/dikter/styggflicka.shtml
https://litteraturbanken.se/skolan/poesi-forfattare-karin-boye-fran-en-stygg-flicka/

Därefter skriver eleverna sina tankar om texten enskilt. De samtalar med varandra i par och deras tankar lyfts i helklass:

  • Vilka känsla får du av dikten? 
  • Vilken känsla har dikt-jaget?
  • Vad kan ha hänt som gör att flickan är stygg?
  • Vilka hårda uttryck förekommer? Vad betyder de? 
  • Vilken är minst och mest elak?
  • Vilka tankar får du av dikten?
  • Vilket budskap har den?

 STEG 2: Vi läser texten till låten Resten av ditt liv av Timbuktu, från skivan Sagolandet (2011). Texten finns här

Därefter skriver eleverna sina tankar om texten enskilt. De samtalar med varandra i par och deras tankar lyfts i helklass:

  • Vilka känsla får du av texten? 
  • Vilken känsla har text-jaget?
  • Vad kan ha hänt som gör att han är arg?
  • Vilka hårda uttryck förekommer? Vad betyder de? 
  • Vilken är minst och mest elak?
  • Vilka tankar får du av texten?
  • Vilket budskap har den?

STEG 3: Därefter skriver eleverna sina tankar om texterna enskilt. De samtalar med varandra i par och deras tankar lyfts i helklass:

  • Vilka likheter finns mellan texterna vad gäller innehåll?
  • På vilka innehållsmässiga sätt skiljer de sig åt?
  • Vilka likheter finns mellan texterna vad gäller språk och stil?
  • Vilka språkliga skillnader finns mellan texterna?
  • Finns det några särskilda rader som du gillar i texterna? Vilka och varför?

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Betygskriterier

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy