Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsTextens tomrum – Resan hem
Syfte
Att göra inferenser, leva sig in i texten och föreställa sig.
Läraren reflekterar
Att göra eleverna medvetna om vad som står i texten, vad som är underförstått och vad som inte alls förekommer är en lång process. Ibland kan enkla och tydliga exempel vara en framgångsrik väg. Om inte annat kan lektionen ses som ett kreativt och fantasifullt skapande!
Metod
Det är kanske på sin plats att berätta något om Olle Adolphsson och hans mest kända verk, Det gåtfulla folket och texten till 34:an . Berätta att ni tillsammans ska försöka lista ut vem det är som reser i texten. Börja med att lyssna på visan Resan hem och följa med i texten. Låt eleverna resonera parvis om:
- Vad handlar texten om?
- Vad händer (i kronologisk ordning)?
- Vad får vi reda på? Vilka detaljer finns om resan?
Att göra inferenser
Sen är det dags att börja fundera på det som inte står, men som vi kan ana, genom att ”läsa mellan raderna”. Vem är mannen? Leta ledtrådar i texten som kan ge oss en bild av honom (till exempel sex Albyl, fimp, blek, cigaretter, Året runt, smörgås och öl).
När tror du att resan företas? Ungefär vilket år kan det vara? Leta ledtrådar i texten som kan ge oss en bild (till exempel tidningar, priser, restider).
Att föreställa sig
Med det lilla vi vet om mannen får eleverna fundera på vad han har gjort i Skövde. Reste han privat eller i jobbet? Vilket är hans jobb egentligen (som han återvänder till i slutet av visan)? Hur ser vardagen ut för vår man? Vilka umgås han med? Hur bor han? Har han familj eller lever han ensam?
Leva sig in i mannens värld
Det vi nu ”vet” om mannens resa tillsammans med vår skapade bild kan vi kanske förstå varför han väljer en omväg till Malmö. I vilket sinnestillstånd är mannen ? Varför åker han till Malmö innan han åker hem till Stockholm? Vad gör han där? Uträttar han ett ärende eller är resan en flykt undan någonting eller hoppar han bara på fel tåg? Kommer han att företa sig samma resa igen?
Fortsättning
Om eleverna nappar på innehållet finns det en mängd olika (skriv)uppgifter, förslagsvis:
- Dikt/sång: Skriv om texten men fokusera på hur mannen känner sig eller vad han gör i Malmö.
- En kort novell: Mitt dubbelliv i Skövde eller Flykten eller Företagsimperiet.
- Ett reportage: Om mannen som bor i tre städer. Samtidigt.
- En tidningsartikel: En man som hittas död i Malmö.
- En bilduppgift: Rita ett porträtt av mannen.
Lgr 22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.
Betygskriterier
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Kommentarer