Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Textanalys med stödmall
Syfte
Analysera hur en text är uppbyggd av olika delar, samt hur de olika delarna hänger samman och binds ihop. Mallen som används till analysen kan sedan användas om/när eleverna ska skriva egna detektivhistorier. Mallen medföljer som PDF längst ned.
Läraren reflekterar
Analysmallen användes till en spännande detektivhistoria. Eleverna förstod hur texten och berättelsen var uppbyggd efter att vi hade analyserat den tillsammans. Det underlättar mycket när de ska skriva egna berättelser. Självklart går mallen att använda till andra sorters berättelser också.
Metod
Före vi läste texten Mystiska spår (Läsförståelse Blå, Hanne Solem) som handlar om en detektiv använde vi tillhörande bilder för att skapa förförståelse: Hur ser vi att personen är en detektiv? Var är personen? Vad kan ha hänt? Därefter körläste vi texten. Jag stannade och förklarade ord som eleverna inte förstod. Eleverna läste parvis texten en gång till.
Eleverna svarade på frågor om texten och vi samtalade om den. Därefter tog vi fram analysmallen och hjälptes åt att beskriva början, handling/problem, lösning och avslut. Eleverna föreslog och jag samlade informationen under respektive rubrik. Eleverna skrev av anteckningarna i sina egna analysscheman. Eleverna tyckte att texten slutade lite tvärt så de skrev alternativa slut.
Gå vidare
Eleverna skriver en egen spännande detektivhistoria. Först skapar de en detektiv genom att rita en teckning och en tankekarta om personen. Därefter planerar de sitt skrivande med stöd av analysschemats början, handling/problem, lösning och avslut. Innan eleverna lämnar in kan de använda medföljande checklista för att korrigera texten.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll
Grundläggande textbearbetning.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.
Kommentarer