Årskurs 4-6
Engelska
Föregående tips Nästa tipsTalk about – The same and different
Syfte
Att samtala på engelska och lära sig passande fraser. Samtalsunderlag till en hel klass medföljer som PDF (kopieringsunderlag).
Läraren reflekterar
Eleverna vågar ofta ta ut svängarna mer då samtal äger rum under lediga former. Det bestämda samtalet skapar också en styrning som brukar underlätta (eleverna vet vad de ska prata om). Använd aktiviteten antingen utomhus eller inomhus.
Metod
Skriv ut korten och plasta in dem. Introducera korten och skriv upp några fraser som kan vara användbara. Träna på att säga dessa i talkörer.
Korten kan användas på lite olika sätt:
- Varje elev får var sitt kort. Eleverna går runt i klassrummet och svarar på kompisens kort. Kortets ägare kan avsluta med att komplettera (denna komplettering blir rikare och rikare desto fler elever som förklarat). Aktiviteten kan upprepas många gånger (genom att eleverna byter kort med varandra).
- Eleverna samtalar i par. Korten skickas runt i klassen (till exempel ett steg åt höger hela tiden). När korten är gått runt är aktiviteten slut. Denna kan upprepas hur många gånger som helst genom att eleverna byter par.
- Efter varje ”taltillfälle” kan läraren lyfta exempelvis tre kort och samtala om dessa i helklass. Eleverna kan skriva ned klassens samlade förklaringar och rita bilder till orden i en engelskbok (då kan eleverna enkelt återvända till ord och fraser för att repetera).
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.
Centralt innehåll*
Enkla samtal.
* årskurs 1-3
Kommentarer