Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Ta med bokens karaktär hem: Skriva dagbok

Syfte

Leva sig in i texten och lära känna karaktären. Föreställa sig karaktären i en annan miljö. Återberätta genom att skriva dagboksanteckningar.

Läraren reflekterar om skrivandet

För att skrivandet ska fungera är det viktigt att den första delen är genomförd: Ta med bokens karaktär hem: Fotografera. Elever som har gjort den skriver och skriver. Elever som inte har genomfört den första delen får svårare att föreställa sig. De har inte tänkt på boken, karaktären och det möte som skulle kunna ha uppstått. Men de får ändå försöka skriva dagbok som om de hade tagit med sig karaktären hem. Det brukar gå hyfsat för eleverna, trots att de missar en dimension med skrivandet.

Bakgrund

Uppgiften är tvådelad. Den första kan genomföras som en läxa. Eleverna får välja en liten pappfigur, ca 20 centimeter hög, antingen Steffi eller Nelli ur En ö i havet. Eleverna tar med figuren hem och dokumenterar vad de gör tillsammans en dag: Ta med bokens karaktär hem: Fotografera.

Metod

Jag börjar med att gå igenom typiska inslag i dagboksskrivandet. Jag visar också exempel på hur anteckningarna kan påbörjas, fortsättas och avslutas. Jag delger eleverna en kopia av typiska inslag och exempel på hur texten kan skrivas (finns som PDF nedan och här en länk till dokumentet som kan laddas ned och redigeras så att det passar dina elever).

FORM

  • Datum: Ofta inleds varje inlägg med ett datum för att markera tidens gång.
  • Hälsningsfraser: Texten inleds och avslutas med fraser; Hej dagboken och Sov gott!
  • Jag-form: Skribenten utgår nästan alltid från sitt eget perspektiv.

INNEHÅLL

  • Personligt och uppriktigt: Reflektioner, känslor och tankar skrivs ofta utan filter.
  • Inåtvänd: Handlar ofta om den inre världen, såsom rädslor, drömmar och mål.
  • Bearbetande: Ett sätt att hantera känslor, sortera tankar och förstå händelser.

SPRÅKET

  • Varierande språkbruk: Ena stycket vara poetiskt, nästa brutalt hårt och ärligt.
  • Citat: Vad någon har sagt återges ofta ordagrant.
  • Kommentarer och retoriska frågor: Pratar med sig själv; ”Varför gjorde jag så?”, ”Jag känner mig dum”, ”Vad vill jag egentligen?”.

BÖRJA SKRIVA

  • Datum och hälsningsfras: Onsdag 26/2 2025. Kära dagbok!
  • Berätta därefter om dagen i kronologisk ordning. Använd tidsmarkörer:
    Idag efter skolan följde X med mig hem. Det första vi gjorde … 
    Därefter …
    När klockan var …
    Till lunch åt vi …
    Efter maten …
    Innan Steffi/Nelli skulle gå hem …

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll*

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Betygskriterier*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy